Sokkel til badeværelsesmøbel

Hej herinde.

Jeg har fået renoveret badeværelse, men har fundet ud af, at jeg nok bliver nødt til at få lavet en sokkel til badeværelsesmiljøet, oven på fliserne. Soklen skulle gerne gå fra væg til væg, så yderkanten går 35 cm fra væggen. Miljøet sidder i den "høje" ende af gulvet, væk fra afløbet.

Er der mon noget man bør være opmærksom på, i forhold til vådrumssikring, i forbindelse med soklen? Skal der vådrumssikres op mod den på ydersiden? Hvad med hulrummet bagved soklen, under miljøet?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vådrums sikring er for at holde vandet inde i badeværelse selv ved revne dannelser i fuger osv. Så undgår man skader på andre bygnings dele. Så denne sikring burde være under fliser i gulv og vægge. Desuden så hjælper det ikke hvis sikringen ikke er sammenhængende.  
Så du skal ikke vådrums sikre din sokkel under bade inventar. Hvis der er afløb under inventaret må der slet ikke laves sokkel da der skal være adgang til vandlås m.m. 
Laver man sokkel i baderum med almindelig spånplade, så har de tendens til at have kort levetid. Det er når der kommer lidt vand fra bruser f.eks.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-05-2022 10:47:54

Vådrums sikring er for at holde vandet inde i badeværelse selv ved revne dannelser i fuger osv. Så undgår man skader på andre bygnings dele. Så denne sikring burde være under fliser i gulv og vægge. Desuden så hjælper det ikke hvis sikringen ikke er sammenhængende.  
Så du skal ikke vådrums sikre din sokkel under bade inventar. Hvis der er afløb under inventaret må der slet ikke laves sokkel da der skal være adgang til vandlås m.m. 
Laver man sokkel i baderum med almindelig spånplade, så har de tendens til at have kort levetid. Det er når der kommer lidt vand fra bruser f.eks.  

Tak for et godt svar.

Men en muret sokkel, fra væg til væg, er ok? Jeg har ikke afløb under vasken, men jeg tænkte, at vandet vel ikke kan løbe fra, hen til afløbet i brusenichen, hvis der skulle komme en utæthed ved vasken..

ok På den måde. Det kan du jo imødekomme med et hul i nederste fuge ved den murede sokkel. Altså der hvor gulvet har lidt fald hen. Så opdager du jo utæthed før det er blevet til et badekar under elementer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis