Flydespartel - igen

Så kommer der endnu et spørgsmål omkring flydespartel.
Jeg har for første gang udlagt flydespartel, hvor der efterfølgende skal fliser på (i vores entré)
Jeg gjorde følgende:
Primede med lip 54 og lod det tørre, lagde flydespartel ud (lip 220) og jævnede ud med tandspartel og pigrulle. Det blev blandet som der stod på sækken.

Når jeg ligger loddestokken på, er lunkerne de samme steder som inden jeg lagde det ud, og den eneste forskel jeg egentlig kan se er gulvet har fået en pænere overflade.
Der skal primes, fliseklæb med 10 mm tandspartel og 30x60 fliser på efterfølgende, og jeg tør ikke lægge dem, så længe gulvet ikke er helt lige (retter jeg det op i fliseklæben, vil jeg vel få for dårlig vedhæftning? Lige nu er det mellem 2 og 3 mm lunker (over et område på 2,5m2) . Et enkelt hjørne er det 4 mm.

Jeg har en ide om jeg har lagt for lidt ud ad gangen, og fedtet for meget rundt med tandspartlen, så det har nået og tørre lidt op.

Hvad bør jeg gøre?
-slibe det hele af og starte forfra?
-lægge et nyt lag ovenpå? (Jeg har ikke udfordringer med højden, da døren kan hæves)
-forsøge at slibe det plant?
Alternativer?

På billederne er det ca 2mm lunke.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har sandsynligvis udlagt for lidt så der ikke er noget der kan flyde ud.

Du kan sagtens rette de små lunker i fliselimen. Mærk op hvor lunkerne er og kom ekstra lim på på de områder når du ligger klinkerne. Det er en stor fordel at bagsmørre klinkerne når de skal lægges.

Selvbygger med stort S. 
Ikke nødvendigvis, det flyder selv men kun til en hvis grænse, dvs det er ikke 100% selvnivellerende, det skal i høj grad arbejdes derhen hvor det skal være. Havde du ikke lavet nogle højdemarkeringer?

Jeg ville markere lunkerne og udfylde med lidt ekstra spartel, toppe ville jeg slibe ned med diamantkop.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg havde fået anbefalet at bagsmøre fliserne uanset hvad. Jeg har dog læst i nogle tråde herinde, at det kan være rigtig svært at styre med forskellige tykkelse fliselim.

Nej, havde ingen højde markeringer, andet end hvor jeg havde tegnet på gulvet. Lunker er godt det samme nu som det var før.
Jeg turde ikke bore i gulvet for at sætte højder med skruer, da jeg ikke ved hvor dybt (og hvor) gulvarme slangerne ligger.

Jeg havde ikke regnet med man bare kunne hælde det ud og så ville det fordele sig.
Så jeg trak det rundt med en tandspartel. Jeg har selv en idé om jeg simpelthen var for langsom og samtidig var for 'nærrig' med mængden, fordi jeg fedtede rundt med det for længe i starten.

Det var nu ellers meget sjovt at prøve at lave det, selvom det pludselig skulle gå meget hurtigt :)
Du kan trække et lag fliselim på. I stedet for at bruge tandspartel bruger du den lange vaterpas. Forinden har du kørt hen over det med en haveflise så evt. toppe slibes væk. Så kan du lægge fliser dagen efter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand

Det lyder som et noget nemmere alternativ.
Simpelthen trække fliseklæb på som når man pudser? Er der en minimums tykkelse på fliseklæb?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der er netop ikke minimum tykkelse ved fliselim. Så derfor trækkes det på med retskinne / vaterpas. Forskellen i forhold til flydespartel  er at det ikke hærder så hurtig op. 
Jeg har også døjet noget med flydespartel fordi jeg antog at det kunne flyde selv. Efter at jeg kiggede en gulvmand over skulderen så jeg at han arbejde meget med ret skinnen under hærdeprocessen. Så blev det helt perfekt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg satser på en god afretning i fliseklæb.
Skal der så både primes på flydespartel og efterfølgende fliseklæben der bruges som afretnings lag?
Jeg mener fliseklæb limer så godt at det ikke er nødvendig at prime. Men har du anskaffet det så tager det jo kun få minutter at kost det rundt på gulvet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også