Isolering af nyt værksted

Jeg planlægger at bygge et værksted/skur i forbindelse med opførelse af ny carport. Størrelse ca 15m^2.

Jeg har besluttet at der skal støbes fundament og gulv. Det skal isoleres, da jeg gerne vil have at mit værktøj opbevares under fornuftige forhold og at jeg lejlighedvis kan varme det op i kortere perioder (måske en weekend eller en uge) i forbindelse med hobbyprojekter osv.

Det er i den forbindelse jeg søger råd og gerne vil høre andres erfaringer. 

Kan det svare sig at isolere det "ordenligt" og have det varmet og året rundt. Eller er det smartere med en mere discount udgave med f.eks. 100mm i væggene og 150mm i gulv og loft. Praktiske erfaringer og hvordan skal konstruktionen laves anderledes i det ene og det andet tilfælde?

Kan det svare sig at støbe el-gulvvarme ned for at undgå at skulle bruge vægplads på el-paneler - også selvom det kun skulle være for at holde det frostfrit? 

mvh
Morten

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget isolering der kan “svare sig” afhænger af den temperatur du ønsker at holde.
Skal det kun holdes frostfri er 100 mm i væggene fint, men det koster ikke mange basseører at lave det med 200 mm istedet. Det æder dog nogle af dine m2.
Lad værre med at spare på gulvisoleringen, det kan ikke laves om bagefter.

Det vil være tåbeligt med elektrisk gulvvarme. Det er både dyrt i drift, og langsomt til at varme op. Hvis der hyppigt skal være varme på, er en af de mindste luft/luft varmepumper oplagt.

Selvbygger med stort S. 
Jeg kan godt se din pointe med hastigheden. Det kan ikke koste alvereden at holde frostfrit. Men det dur jo ikke at skulle skrue op et døgn i forvejen.

Og det var faktisk præcist det med ikke at spilde unødig plads.

Jeg kan nemt grave ud til 300mm. Det giver god mening. 
Hvis det primære behov er at holde lokalet rostfrit, skal du undgå at isolere gulvet, men lave randisolering langs soklen. Med væg- og loftisolering på 100 mm. bag vindspærre, vil lokalet normalt altid være frostfrit.
Vil du undgå at bruge vægplads til elradiator, så køb en 2 kw varmeblæser.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis