15mm Pex rør på fitting

Hej,

Jeg har en gammel kobber fitting, hvor jeg ønsker at koble en pex slange på, som skal gå ud til en vandhane.

På fittingen sidder en 3/8” nippel (tror jeg det hedder :-)). Den måler 15mm. Se billede.

Min tanke var først at montere en 3/8” til 1/2” nippelmuffe, og så pex røret med støttebøsning (15mm), klemmering, og omløber.

Mit problem er, at samlingen er utæt. Og det er svært at få pex røret ind i 1/2” hullet. Gør jeg noget forkert, eller er det bare samling jeg skal være mere omhyggelig med?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er den utæt i den fitting du har lagt billede op af er det samlingen derskal være bedre, evt brug pak garn i stedet for tape, hvis det er ved pex røret husker du så at bruge støtte bøsning ? 
Jeg bruger støttebøsning i samlingen.

Jeg bruger ikke pak garn / tape. Det skal man vist ikke når det er pex? Eller er det kun når det er pex til pex samling?

Det er svært at se hvor det er utæt når jeg har samlet det. Vandet kommer ud i dråber omkring omløberen. 
Alle steder der er gevind skal der bruges pak garn eller tape, du kan også knuse skære ringen hvis du strammer pex fittingen for hårdt
Jeg ville foretrække en PEX overgangsnippel med 1/2” udv. gevind og til 15 mm PEX rør. Brystniplen i stophanen skal så skrues ud og, og erstattes af PEX overgangsniplen. Jeg vil altid anvende PEX fittings med indbygget støttebøsning. For mig har det aldrig givet problemer.

Søren O
Jeg tror problemet der at der ikke bruges pakgarn og salve. Det er korrekt at det ikke skal bruges ved pexsamlinger, men på den viste nippel er det gevind samling ligesom nippelmuffen er. Det er på den anden side hvor pex røret spændes på at man ikke skal bruge garn og salve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mange tak for jeres svar. Jeg forsøger at bruge pakgarn ved gevind og ser om det ikke bliver tæt :-)
Bruger du et komplet pexrør fittings? Eller kun omløber,klemring og støttebøsning som jeg synes at forstå på dit indlæg når du skriver at 15 mm pex er svært at få ind i røret. Hvis det er det sidste bliver det ikke tæt.
I får lige en opdatering:

Jeg forsøgte med nippelmuffe 3/8" til 1/2", og så omløber, støttebøsning og klemring. Selv med pakgarn og salve, så blev det aldrig fuldstændig tæt omkring pex røret.

Løsningen blev i stedet eksisterende kobber rør 3/8" -> nippelmuffe 3/8" til 1/2" (garn+salve) -> overgangs muffe til pex 1/2" - 15mm (garn+salve) -> pexrør med klemring 15mm og omløber (støttebøsning er integreret i overgangsmuffen).

Det holder helt tæt.

Tak for jeres hjælp. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis