Kæmpe hørpalme, erfaring?

Hej allesammen. 

Jeg har fundet en meget høj  hørpalme jeg godt gad have i min have. Den er ca 3 meter høj. 

Grundet højden vil det ikke være muligt at flytte den i tilfælde af frost mm. 

Er der nogen der har erfaringer med at have så stor en palme plantet i haven? Det trods alt halv pebret hvis den ender med at dø i frosten en dag. Det hedder sig den skulle kunne holde til minus 15 grader. Men det ved jeg der er delte meninger om. 

På forhånd tak  

Patrick
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ,  jeg har en hørpalme stående på friland nu på 15" år , købt i Netto for 99 kr , den var vinterdækket i starten , men har ikke været vinter beskyttet de sidste 8 år , den er vel mere end 2,5 m høj og ca 2 m  bred , de sidste 4 år har den blomstet i maj , den kan  klare minus 17 gr. C et par nætter , så vil den gerne have det lidt lunere , 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 30-04-2022 21:09:12

Ja ,  jeg har en hørpalme stående på friland nu på 15" år , købt i Netto for 99 kr , den var vinterdækket i starten , men har ikke været vinter beskyttet de sidste 8 år , den er vel mere end 2,5 m høj og ca 2 m  bred , de sidste 4 år har den blomstet i maj , den kan  klare minus 17 gr. C et par nætter , så vil den gerne have det lidt lunere , 

 Tak for hjælpen. 

Når du siger på friland. Har du så bare plantet den direkte i jorden? 

Patrick
Jep , jeg sender et vinterbillede senere ..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
sådan ser den ud om vinteren

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 30-04-2022 21:47:32

sådan ser den ud om vinteren

 Virkelig flot palme du har der!

Hvordan plantede du den? Beklager spørgsmålet, jeg har virkelig ikke grønne fingre. Har du gravet et hul og fyldt det med plante skole jord? Eller hvad har du gjort 

Patrick
Annonce
Den plantes "bare ned i jorden"  Som altid så graver man et hul der er noget større end plantens klump. Det er ofte godt at blande den opgravede jord med lidt spagnum især hvis det er sandjord. 
Du skal ikke plante den på et fugtigt sted, men naturligvis gerne i sol .Den vil også gerne have læ. 
Hvis den plantes i krukker så er den meget hurtigere udsat for frost på rodnettet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-04-2022 23:02:56

Den plantes "bare ned i jorden"  Som altid så graver man et hul der er noget større end plantens klump. Det er ofte godt at blande den opgravede jord med lidt spagnum især hvis det er sandjord. 
Du skal ikke plante den på et fugtigt sted, men naturligvis gerne i sol .Den vil også gerne have læ. 
Hvis den plantes i krukker så er den meget hurtigere udsat for frost på rodnettet. 

 Tak for det. Det vil jeg gøre 👍


Patrick
Her er ludt nyttig information , hvis man dyrke Hørpalme her i DK , den hedder rigtigt Trachycarpus fortune og er også kendt som  Chinese windmill palm den vokser naturligt i himalaya området oppe i højderne hvor der bliver temmeligt koldt om vinteren , når den er blevet stor mere end 2 m så er den blevet meget hårdfør , og kan godt overleve ned til minus 20 gr , C  den fryser tilbage men om foråret skyder den igen fra hjerteskudet .
Den vil gerne stå hvor der er fugtigt da den drikker meget vand , og gødes gerne 2-3 gange om måneden , min står i fuld sol og uden læ , men hvis man har mulighed for et læ sted så er det nok bedst , i maj blomster den , blomsterne kommer i lange rangler øverst på stammen , se billede .
Held og lykke med den

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 01-05-2022 11:23:56

Her er ludt nyttig information , hvis man dyrke Hørpalme her i DK , den hedder rigtigt Trachycarpus fortune og er også kendt som  Chinese windmill palm den vokser naturligt i himalaya området oppe i højderne hvor der bliver temmeligt koldt om vinteren , når den er blevet stor mere end 2 m så er den blevet meget hårdfør , og kan godt overleve ned til minus 20 gr , C  den fryser tilbage men om foråret skyder den igen fra hjerteskudet .
Den vil gerne stå hvor der er fugtigt da den drikker meget vand , og gødes gerne 2-3 gange om måneden , min står i fuld sol og uden læ , men hvis man har mulighed for et læ sted så er det nok bedst , i maj blomster den , blomsterne kommer i lange rangler øverst på stammen , se billede .
Held og lykke med den

 Tak for info. 

Det lader til jeg skal prøve at kaste mig ud i det eventyr. 

Vander du din tit selvom den står i jorden eller finder den selv vand? som træer plejer at gøre. 

Patrick
Mange gang 2 gange om ugen med 20-30 l vand tit med gødning i ............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis