Spånplader på beton knaser

Vi har for nyligt lagt spånplader med spor i til gulvvarme.
Der var gammelt parket gulv de fleste steder i huset. Her er der et par steder som knirker lidt. Men det tænker jeg nu ikke så meget over. Det er et gammelt hus, og det giver sig lidt.

Men en del af stuen er en tilbygning hvor der kun er beton.
Vi var meget grundige med at støvsuge betonet inden vi lagde underlag med dampspærre. Herefter støvsugning igen, og spånpladerne.
Det er bare som om at det giver sig flere steder, og at det knaser. Som om man træder på småsten eller lign.
Igen, vi var meget omhyggelige med at støvsuge. Så jeg ved ikke hvad mere vi kunne have gjort.

Vi har givet den en masse karmskruer. En MASSE. 😅
Derudover har vi sat nogle kiler fast langs væggen, i spænd med spånpladen. Det har hjulpet en del. Men det er stadig ikke helt så godt som jeg havde håbet på.
Er der nogle som har en anden ide til at mindske problemet?
Der er plads mellem spånplade og væg hele vejen rundt. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om dit gulvvarmeprojekt ikke er udført korrekt. Som du beskriver det mangler du fuldstændig isoleringen under gulvvarmen. Spånpladen kan du ikke regne med som isolering. Med dette mangelfulde design afleverer du en stor del af gulvvarmen ned i betondækket og videre ned til regnormene. Hvor har du fundet et forbillede til dit gulvvarme projekt? For sådan en udformning uden isolering er jeg ikke stødt på nogen steder. 

Prøv det selv
Det er borestøv fra skruerne aflejret under pladerne + knusning ved indgangen til skruehullet. 

Det er i øvrigt forkert at gennemskrue pladerne til betonen, de skal udlægges som flydende gulv (limet til hinanden) så de kan bevæge sig ifm fugtoptag i de forskellige årstider.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

flaks skrev den 30-04-2022 22:49:48

Det lyder som om dit gulvvarmeprojekt ikke er udført korrekt. Som du beskriver det mangler du fuldstændig isoleringen under gulvvarmen. Spånpladen kan du ikke regne med som isolering. Med dette mangelfulde design afleverer du en stor del af gulvvarmen ned i betondækket og videre ned til regnormene. Hvor har du fundet et forbillede til dit gulvvarme projekt? For sådan en udformning uden isolering er jeg ikke stødt på nogen steder. 

Ja undskyld, der er os sundolitt plader 100mm ovenpå betonet. Der er ikke så meget loftshøjde. Så derfor de 100mm “kun”.
Resten af huset er blevet efterisoleret under parket gulvet som ligger på strøer.

Det er ellers gjort efter forskrifterne fra producenten. Jeg har været i kontakt med dem mange gange. 


BOFH
Ja det tænkte vi os.
Det med at de skulle ligge som svømmende gulv og ikke skrues er gået os forbi.
Vi må have dem op og få støvsuget under.
Tak.
Hvilken trykstyrke er jeres sundulitt? Det skal være mindst 250 når der er svømmende gulv på, og der skal være to lag gulvspån eller gulvgips i forbandt, skruet og limet sammen (ikke til undergulvet).

Husk at i nu skal reetablere radonspærre, hvis i har gennemhullet betonen.

Elektronikteknikeren
Lokkeduen skrev den 01-05-2022 07:11:42

Ja undskyld, der er os sundolitt plader 100mm ovenpå betonet. Der er ikke så meget loftshøjde. Så derfor de 100mm “kun”.

Med isolering er det de første 100 mm som er vigtige. De yderligere 100 til 200 mm har en ret begrænset nyttevirkning.
(har ikke lige nogle konkrete talværdier).

Prøv det selv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis