Har jeg dræbt mit æbletræ?

Hej LDS.

Jeg er ved at lave en 2x2m sandkasse som skal være 40 cm dyb til børnene. Den skal være lige ved siden af et super godt æbletræ vi har.

Jeg gravede bare løs og har allerede kappet en del rødder. Nu bliver jeg nervøs for, at jeg har ødelagt træet og det evt. vælter ved blæst?

Der løber en lang rod jeg endnu ikke har kappet. På billedet løber den frem til den lille rive-dims. Tror I jeg kan kappe den også, eller er det helt åndsvagt og grave så tæt på træet?

Nogen der har erfaringer for hvor meget man må hakke i træers rodnet?

Træet er ca. 3,5 meter højt. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den smule betyder ikke noget , grav du bare løs
Tak. Og hvad med den lidt større rod på sidste billede. Den er ca. 3-4 cm i diameter og klart den største af de rødder jeg er stødt på. Kan jeg godt hakke den over, eller vil det blive risikabelt? Og tror I vi kan forvente træet giver mindre i år? Sidste år var det helt kanon godt. 
Da du har beskåret roden , så. burde du også beskære toppen , så der et nogenlunde ligevægt , hvis sandkassen er af trykimpregneret træ , så  ville jeg ikke spise æblerne .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
den kan du sagtens skære også , jeg har tit taget langt større rødder
der skal langt mere til før det giver problemer , når træet er så stort
Nej du har ikke dræbt det - fjernet max 1/4 af rodnettet - der ligger sikker nogle dybere end du når ned - folk lykkedes med at flytte træer på den størrelse - da ryger en større del af rodnettet.

Er det trykimpræneret træ så vask salt udfældninger af og overbehandel evt træet - mere af hensyn til børnene end til æblerne.

https://www.google.com/search?q=Hvor+giftigt+er+trykimprægneret+træ%3F&client=opera&hs=cyZ&sxsrf=ALiCzsbEBgGNlAKnv5LV2XMhcD210C4hbw%3A1651339066455&ei=Om9tYpGjG8H1qwH6vpHQBQ&oq=trykimprægneret+træ&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYDDIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQsAMQQzIHCAAQsAMQQzIHCAAQsAMQQzIHCAAQsAMQQzIKCAAQ5AIQsAMYATIKCAAQ5AIQsAMYATIKCAAQ5AIQsAMYATISCC4QxwEQowIQyAMQsAMQQxgCMhIILhDHARDRAxDIAxCwAxBDGAIyEgguEMcBEKMCEMgDELADEEMYAjISCC4QxwEQowIQyAMQsAMQQxgCSgQIQRgASgQIRhgBUABYAGC8OWgBcAF4AIABAIgBAJIBAJgBAMgBE8ABAdoBBggBEAEYCdoBBggCEAEYCA&sclient=gws-wiz

Annonce
Den link blev vist lidt lang - men google   

Hvor giftigt er trykimprægneret træ?

Trykket træ må ikke komme i direkte kontakt med fødevarer, men du kan uden problemer spise æblerne.

Hold øje med kronen på æbletræet. Bliver der tørke, kan du vande for at afhjælpe tørkeskader, men umiddelbart burde der ikke være problemer med de rødder du har hugget over.
Tak for gode svar. Det lettede mit hjerte. 

For at gøre processen nemmere overvejer jeg at droppe trærammen nede i jorden. Og bare grave ned og lægge en dug og bygge en trækant på toppen. På samme måde som på billedet.

Så slipper jeg også for at få trykimpreneret træ eller andet ved i jorden.

Hvad siger I? Hvordan ville i lave sandkassen?
Lav den så simpel som mulig med sider af trykket træ. En sandkasse har kun interesse en kort overgang indtil poderne får interesse for noget andet.   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis