Opsætning af emhætte

Hej med jer

Jeg har købt en frithængende emhætte med ekstern motor. Den skal erstatte den gamle, der er gået i stykker. Den eksterne motor skal hænges op på ydervæg og forbindes med aftrækskanal til selve emhætten. Derudover skal der en ledning fra ekstern motor til emhætten, hvorfra den får strøm og information om, hvornår den skal køre. Emhætten har en ledning i en stikkontakt.

Mit problem er ledningen fra ekstern motor til emhætte, hvor jeg ikke kan trække ledningen oppe i loftet. Den gamle ledning kan ikke trækkes igennem. Og selvom den kunne, så er den nye ledning noget tykkere og der er desuden sat nogle store stik på. De er kvadratiske og fylder vel 2x2 cm. Jeg har udnyttet 1. sal, så jeg kan ikke bare trække ledningen på loftet. Det skal være i etageadskillelsen.

Jeg overvejer derfor at trækkke ledningen inde i selve aftrækskanalen. Altså det hvor damp mm. skal ud. Jeg vil nemlig meget nødig splitte loftet ad på de 4 meter fra motor til emhætte.

Det vil jo så medføre at jeg i hver ende af aftrækket skal lave et hul, så ledningen kommer på ydersiden af kanalen igen. Emhætten er designet til at ledningen kører udenfor, så de relevante stik sidder på ydersiden.

Hvad tænker I om det - er det dumt at trække ledningen inde i aftrækskanalen?

På forhånd tak
vh Jacob
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke ideelt - du skal i hvert være sikker på at du får det tætnet godt - ellers risikerer du at der begynder at løbe fedt på ydersiden. 

Mon ikke en pro elektriker har værktøj og teknik til at få ledningen igennem?

Mvh Troels
Hvis du trækker ledningen i kanalen, så vær sikker på at ledningshullerne ikke sidder i bunden eller tæt på, så fedt eller andet ikke kan løbe ud. Tætningen er ikke kritisk, da der er vacuum i kanalen når motoren kører, men evt. utætheder forringer naturligvis suget fra emhætten.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har i 26 år haft ledninger igennem mine udluftningskanaler til emhætter uden problemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej alle

Her er billede af hhv. den indendørs og udendørs del af aftrækskanalen.
Den eksisterende ledning er ikke trukket i et rør. Derudover er den nye ledning premonteret med et ret stort stik, som jeg ikke bare kan tage af. 

Det lyder godt, at andre har ledningen inden i aftræksrøret. Og god ide med at lave hullerne i den øverste del af kanalen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis