Fra klinker til gulvbrædder

Jeg vil skiftet klinkegulvet under brændeovnen (tilbage) til gulvbrædder på strøer.
Eksisterende gulvbrædder (lakeret fyr i en eller kvalitet) er aldrig blevet slebet ("høvlet"), og trænger til en slibning og ny overfladebehandling (ludbehandling).
Jeg har målt brædderne til 25 x 159 mm. Bredden er målt over 10 brædder.

Ideelt vil jeg gerne fortsætte det eksistrende gulvs brædder uden at indlægge et brædt på tværs. Dvs jeg skal have kortet nogen af de eksisterende brædder og fræset noter i enderne, så samlinger ikke ligger overens. Er det praktisk muligt, at save et brædt mellem to andre præcist, og fræse not (jeg har overfræser)? 

Hvor skaffer jeg 30 meter nye brædder i 25 x 159 mm med fer og not, gerne i 3 meters længder?

Når det nye er lagt, sliber jeg hele gulvet (lejer maskiner) og ludbehandler.

Jeg kan alt - når det lykkes.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal i så fald have en ikke-brandbar plade under brændeovnen. 

Mvh Troels
Nu kan man ikke på billedet se om gulvet fortsætter ind i et andet rum på den anden side af brændeovnen, men det letteste vil være at tage rækkerne af de eksisterende gulvbrædder op i stedet for at forsøge at flette ny ind.


Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 29-04-2022 17:25:27

Nu kan man ikke på billedet se om gulvet fortsætter ind i et andet rum på den anden side af brændeovnen, men det letteste vil være at tage rækkerne af de eksisterende gulvbrædder op i stedet for at forsøge at flette ny ind.

 De går ind under køkkenskabene (til venstre for billedet), så jeg ville ikke undgå at skulle skære i det eksisterende (alle 10 rækker) et eller andet sted. Til højre er gavlen med vindue til gulv.


Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis