Dampspærre, men hvor?

I forbindelse med køb af lejlighed skal vores lille badeværelse have en mindre renovering.
Der var et nedsænket træloft, som jeg har revet ned. Nu vil jeg så gerne have gipsloft op og vil i samme omgang sætte en dampspærre op.
Jeg ved bare ikke helt hvor den skal sidde.
Som set på billederne er der et gammelt pudsloft med et nedsænket gipsloft under. Jeg vil meget gerne slippe for at rive pudsloft og gipsloftet. Men kan jeg det?
Jeg tænker det nye gipsloft skal sidde et par centimeter under flisekanten, så der vil stadigvæk være et "stort" mellemrum mellem det nye loft og det gamle. Hvor skal jeg montere dampspærren? Lige over det nye gipsloft? Eller lige under det gamle loft? Ingen af delene?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du gerne indbygge en dampspærre? Er loftet mod tagrum? Hvis ikke, skal du blot opsætte gips, og her ville jeg bruge fibergips, når det er bad.

Vær i øvrigt obs på minimumshøjder, samt krav til sænkede lofter i etageejendomme, som betyder at reglerne skal være i stål.

Elektronikteknikeren
Hvis det er mod tagrum, er det en god ide med dampspærre.

Du kan blot klæbe denne op på eksisterende loft, efter gips er taget ned.
Herefter skruer du fibergips direkte udenpå, op i de gamle brædder, så plastfolien bliver klemt mellem gips og gammelt pudsloft.

Elektronikteknikeren
Men jeg vil jo gerne have det nye gipsloft et par centimeter under flisekanten. Er det helt umuligt?
Dampspærre skal sidde nærmest det varme rum. Der må maks. være 1/3 af hele isolerings tykkelse under dampspærre. Under forudsætning af at der er isoleret over det gamle pudsede loft, sætter du dampspærre op lige hvor du bedst kan komme til. 
Hvis det er etage ejendom, så skal du også udfylde alle hulrum med isolering. 
Skal du have spots eller anden installation i loftet så lav mindst 50 mm fra dampspærre og ned til ny gipsplade. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Så om den sidder op af det nye gipsloft eller op af det gamle loft er sådan set ligemeget? 😊 Der er nemlig isolation over det gamle pudsloft.
Nu er det lidt svært at se mål på billeder. Men det ser ud som om der er ca. 10 cm ned til flisekant fra det gamle gips loft + de ønskede 2 cm overlap som vel en incl. gips loft tykkelse. Så skal der være mindst 20 cm isolering over det gamle pudsede loft, for at reglen om 1/3 del bliver overholdt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis