Opmuring af knækkede/flækkede kalksandsten

Hej!

Håber på der er en som kan beskrive processen ved opmuring af knækkede/flækkede kalksandsten. Jeg frygter at mørtelrester ikke vil kunne "stødes af" med svamp.

Jeg har fået fortalt at en stålbørste kan anvendes istedet for svamp, men igen frygter jeg at der vil være mærker efter mørtlen.

Jeg har snakket med et par "yngre" murer og de har ikke kunne hjælpe, men de sidste huse i denne sten blev vel også bygget i 80'erne.

Mvh
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du murer så rent som muligt og mens mørtel stadig er fugtig skrubber du overfladen på stenene af med et fiber-rugbrød (aka skurenylon). Så længe det ikke er tørret op på fladen kan rugbrødet fjerne langt det meste. Stålbørste kan til nøds anvendes men vil højst sandsynligt efterlade mærker.

Husk at forvande ordentligt og bemærk at du kan ikke forvente at kunne lave afsyring da det som regel farver stenene grønne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH

Tak for svaret.

Planen er at lave det således at det ikke er nødvendigt at afsyre..

Kommer fiber-rugbrødet ikke til at "hænge" lidt fast i stenene og trække dem skæve når man skal skurre mørtelrester af?

vh
Det er jo meningen det skal give modstand, ellers kommer mørtelresterne jo ikke af. Kost kan ikke bruges da det vil ridse fugen.
Jeg har ikke oplevet at det kan flytte med stenene, de suger sig rimeligt hurtigt fast.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svaret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis