Udgravning ved hus uden sokkel

Vores hus består af to dele, som er sat sammen på midten. En del af 1906 og en del fra 1970. Ved lægning af nye fliser har jeg fundet ud af, at den gamle del af huset intet fundament har - der er simpelthen kun mursten der stikker 15 cm ned i jorden. På indersiden er der så støbt betongulv. Huset har ikke sætningsskader på den gamle del da vi bor på noget meget leret jord.

Men det manglende fundament giver andre problemer - myrer og rotter. Jeg er næsten sikker på, at der omkring døren ved samlingen af det nye og gamle hus er en gang, hvor rotter kan komme ind fra en grøft. Det skal jeg have stoppet. Men  det manglende fundament gør mig lidt usikker på, hvordan jeg skal gribe det an. Det drejer sig måske om 2-3 meter omkring døre, hvor jeg skal sikre mig.

Min tanke var, at grave en rende en meter adgang lige op ad huset (altså ned langs det manglende fundament) og så sætte noget spærring op i form af gasbeton blokke pudse op, så der ikke er nogen huller.

Men jeg er lidt usikker på at grave ned langs huset 40 - 60 cm nede.

Hvad ville I gøre?

Vores hus består af to dele, som er sat sammen på... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal huske at ved siden af og under er stort set det samme når der ikke er sokkel. Hvis du graver for langt vil jorden skride og du får skader på huset. Hvis ikke du understøber så skal du være meget omhyggelig med at stampe grøften op igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det rigtige er som Erik skriver, at understøbe max. 1 meter ad gangen. Det har jeg selv gjort hele vejen rundt på vores hus som er opført i lermørtel. 

Understøbning af mure opført i lermørtel er den ultimative test på om man har været omhyggelig og du skal hele vejen rundt for at undgå hårrevner senere. 

Du skal hverken bruge lecablokke, eternitplader eller andet skrammel. Du skal bruge jordfugtig beton som pakkes omhyggeligt op mod eksisterende mur. Løsningen er både stabil og rottesikker, men de forbandede myrer finder selv den mindste sprække og skal bekæmpes på anden måde.

Du skal også bruge masser af forskalling, og så er det godt at have en aftale med den lokale byggepuscher om afhentning af engangspaller - gratis.

Du bør stryge undersiden af eksisterende mur med stenkulstjære inden understøbning for at forhindre fugtopstigning i murværket.

Jeg ville under ingen omstændigheder "nøjes" med at støbe langs de eksisterende mure. 

Når du graver ud under muren er jeg ret sikker på du støder på et stenfundament. Heller ikke i 1906 satte man mursten direkte på ler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis