Træbeskyttelse hvilken producent?

Hey, skal male facade af ubehandlet trykimprægneret træ.
Skal vælge ml olie vs akryl og vælge producent.

Er mellem Nordsjø, Beckers, Gori og Jotun.

Hvad siger jeres erfaringer?

Vh Bodil  
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med sioo:X jeg har ikke selv haft fornøjelsen endnu, men har det stående i skuret (og burde komme i gang😅). Det er jo dog ikke dækkende, hvis det er det look du er efter🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det vigtige valg er om du skal vælge olie eller akryl. Tidligere brugte man altid oliemaling, men nu må malerne ikke bruge det. Så hvis du spørger en maler vil han helt sikker sige at akrylmaling er bedst. Det beskytter nok også træet bedre for sollys, men det trænger ikke ind i træet som oliemaling gør, så det beskytter ikke i dybden.

Det ser helt forskellig ud, så jeg vil anbefale at du vælger ud fra udseendet. Hvis du skifter mening kan du overmale oliemaling med akryl, men ikke omvendt.

Jeg har ikke viden, så jeg kan fortælle dig hvilket mærke du skal gå efter, men jeg ville ikke være nervøs for at købe et af de mærker du nævner.
Du nævner trykket træ og så taler vi om nåletræ. Brug ikke terpentinbaseret træbeskyttelse. Terpentinen får harpiks til at krystalliserer og harpiks modvirker råd. Den egenskab forsvinder med de terpentin baserede produkter.

Jeg rådgiver kun om produkter jeg selv har erfaringer med, og der er GORI's nye vandbaserede træbeskyttelse lovende som både beskytter og binder godt på ubehandlet trykket træ. 

GORI har desuden den fordel, at det kan blandes i et utal af nuancer. Det kan Beckers også - lige indtil få år senere hvor de skifter farvesystem så det er umuligt at supplere med samme nuance. Pisse irriterende. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er jo idag også vandbaserede olieemulsionsmalinger - skal ikke påstå jeg har meget erfaring med det, men fidusen (salgstalen) er at det det bedste mellem de to ting - plastmalingens styrke og oliemalingens indtrængning.

Har du i øvrigt overvejet at give facaden trælasur - Dit træ er jo imprægneret. Lasuren beskytter først og fremmest overfladen mod forvitring og svamp. Det skal ganske vist nok på papiret males lidt oftere end maling, men fordelen er, at det i praksis ånder langt bedre end maling og ikke skaller af, og derfor er langt nemmere at friske op - lidt som fordelen ved linoliemaling. Farvevalget er dog begrænset - og træstrukturen bagved er langt tydeligere end hvis du maler. 

Min udestue beklædt med trykimprægnerede vandrette klinkbrædder og malet med olielasur. Den er 12 år gammel og det er først nu den skal have en opfriskning - retfærdigvis så er der kun glas direkte mod syd - 

Mvh Troels
Rantzau skrev den 27-04-2022 12:53:39

Terpentinen får harpiks til at krystalliserer ...

Hvor har du det fra?

Terpentin er traditionelt udvundet fra harpiks. Det er godt for træet med maling baseret på terpentin. Man tilfører dets egen modstandskraft. Du kan finde masser af træ på bygninger, der har holdt i over 50 år, kun behandlet med terpentinbaseret maling. Ved terpentin-baserede maling trækker fungicid ind i træet, det gør det ikke med plastikmaling.

Som nævnt må malerne ikke bruge oliebaseret maling, og de har derfor en interesse i at frembringe negative historier om terpentinmaling. Ikke alle historier passer.

 

Annonce
Det har du misforstået GodeVen. Det du omtaler er vegetabilsk terpentin, men det du køber fra bl.a Borup Kemi er mineralsk terpentin.

Terpentinbaseret maling du køber i dag er alle med mineralsk terpentin.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, jeg har ikke misforstået noget. Som jeg skriver, er terpentin traditionelt udvundet fra harpiks. Det er rigtigt at moderne terpentin normalt er mineralsk, men hovedbestanddele er de samme.

Hvor stammer historien om den krystalliserede harpiks fra? Hvis det ikke blot er en skrøne, vil jeg gerne læse noget mere om det.
Det finder du bl.a. hos konservatorer. Desuden er lugten for vegetabilsk og mineralsk terpentin helt forskellig, så man er ikke i tvivl.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej! Nu ved jeg selvfølgelig ikke om du allerede er gået i gang med at male! Men det kommer meget an på hvilken glans du kan lide. Normalt ville jeg anbefale tinova vx+ fra nordsjö da man efterfølgende ikke skal tænke på at male de næste 8-12 år medmindre man har en meget udsat facade. Malingen her fungerer både som grunder og færdigmaling. Malingen fremstår dog meget blank når den tørrer op. Ellers er der tinova premium exterior som jeg også kan anbefale. Den står i sidste ende halvmat. Husk dog at grunde med grundingsolie inden du påfører den heldækkende maling.
Et andet valg er B&J B3 755 som også er en god maling.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også