Terrasse på betondæk med meget lav strø-højde

Projekt
Jeg skal lægge en hårdtræs-terrasse oven på et 4x3 meter eksisterende betondæk (som faktisk er tag på et skur)
Træ: https://www.stark.dk/raw-ipe-terrassebraedder-21x145-glat-glat-2450-mm?id=1840-02114540245

Højden af terrassebrædderne er givet at døren der giver adgang til terrassen.
Betondæk har korrekt fald væk fra huset
Frihøjden mellem betondæk og bunden af døren er ca 6 cm.

Jeg har behov for at beskytte betondækket med tagpap eller lignende

Problem
Hvordan får jeg lagt nogle strøer jeg kan skrue min terrassebrædder fast i med en så lav frihøjde og samtidigt holder mit betondæk tørt?

God råd modtages med kyshånd

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du regner baglæns: 
skal vi gå ud fra 50 mm højde så er tagpap vel 3 mm terrasse brædder 21 mm så du har ca. 25 mm tilbage. Du skal så bruge 25 mm brædder som strøer.
Jeg går ud fra at tagpap limes / brændes fast på beton tag så det er tagpap der udgør regnskærm over beton dæk.
Strøer lægges vinkelret på huset, så kan vand løbe væk imellem strøer, og terrassebrædder langs huset. 
Hvorfor skal du iøvrigt holde betondæk tørt. Har det ikke hele tiden kunnet holde til vand, og leder det fint væk 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for dit svar Erik.

Betondækket er armeret og er begyndt at ruste - derfor har jeg fået at vide at jeg bør lægge tagpap på.
Yderligere spørgsmål:

1. Hvordan fastgør jeg en 25mm strø uden at perforerer tagpappen og dermed gøre den utæt?
2. Hvordan fastgør jeg terrassebræderne i kun 25mm strøer? - det var tanken at de skulle monteres med skjulte skruer (med NKT deck pro værktøj)?

På forhånd tak

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du undlader simpelthen at fastgøre underliggende strøer. Så ligger terrassen løs over tagpap. For at sikre at den ikke bevæger sig i forhold til huset kan du bruge nogle små vinkelbeslag ind på huset. 
For at fastgøre beslag på 25 mm strøer vælges passende skruer. Jeg kender ikke mål på huller i beslag men des tykkere skruer er jo bedre holder de. Så f.eks 5 x 20 mm skruer kan holde til meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er et par ting at overveje.
- overvej at få dit betontag epoxymalet - i stedet for tagpap. Du har ingen chance for at se om pappen er ved at slippe underlaget.
- hvad materiale er strøer i? 25 mm trykimpr. Er normalt ikke i klasse A. De rådner lang tid før dine ipe brædder. Kompositstrøer er bedre. Fåes i 30mm
- lad være med at proppe skruer af, hvis du skal have adgang til taget. 

Mvh Troels
Tak for tippet Erik - man behøver jo ikke skrue støerne fast i betondækket - det kan jeg godt se!

Men tilbage står spørgsmålet: 
Hvordan fastgør jeg terrassebræderne i kun 25mm strøer? - det var tanken at de skulle monteres med skjulte skruer (med NKT deck pro værktøj)? 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for overvejelserne Troels!
Jeg har overvejet epoxy, eller måske tagasfalt. Jeg ved ikke hvad der er nemmest at arbejde med - måske noget helt 3.?
Har du nogle anbefaliner?

Strøer bliver enten komposit eller ipe - det er endnu uafklaret

 

Hvis ikke der findes kortere skruer til det system end de viste 60 mm så må du finde andre måder at gøre brædder fast på. 
i det system sidder skruer skrå så de må sikkert være 40 -45 mm før de går igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen. 

Skal være ærlig og sige, at jeg ikke ved om du kan bruge tagasfalt - Jeg forholdt mig til at du skrev tagpap. Men jeg tror det er en bedre løsning end tagpap, og en meget billig løsning. På en varm sommerdag, kan der nok komme lidt tjære lugt. 

Udendørs epoxy er det ikke sikkert du må/bør lægge selv - professionelt kræver det i hvert fald en certificering at arbejde med. 

Mvh Troels
NKT deck pro montage duer ikke til hårdttræ 
KarstenKP skrev den 29-04-2022 12:43:30

NKT deck pro montage duer ikke til hårdttræ 

 Tak for det Karsten!

Det var jeg ikke opmærksom på. Lyder som om det hellere må blive med alm terrasseskruer

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også