Renovering af stol

Har arvet vedhæftede stol for en del år siden. Jeg har ikke brug for den mere, og mine forældre vil gerne have den. Jeg tænker at overraske dem og sætte den lidt i stand inden de får den.
Er der nogen der ved hvilken træsort den er lavet af? Og vil jeg kunne slibe den let med noget fin sandpapir og give den noget olie bagefter? Eller vil slibning ødelægge træet/stolen?

Mvh.

Mikkel
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget svært at afgøre hvilken træsort stolen er lavet af.
Mange ældre stole blev lavet i feks bøg, der så blev bejdset så de lignede dyrere teak eller mahogni.
Prøv feks på bunden af benene og slibe/skrabe lidt så du kan se om det er lysere træ der kommer frem.

Jeg ville starte med at vaske den grundigt med sæbevand for at se om det ikke vil tage det meste skidt.

Stole ville jeg give lak (det er den højst sandsynligt født med), da feks armlæn er meget udsatte for slid, og derfor er olie ikke en holdbar løsning, med mindre man har mod på at vedligeholde stolen tit og ofte med rengøring og ny olie.

Desuden skal du have alt, her mener jeg ALT lak af inden du kan give den olie. Den mindste rest af lakken vil få det til at se ud som en "våd" plet i olien, da olien ikke kan trænge ind i træet der hvor der er lak.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som gammel møbelsnedker vil jeg mene, at med 99% sikkerhed er det bøgetræ, som er bejdset. Den er helt sikkert også lakeret. Så kan kun støtte det, som PinkHenrik har skrevet.
Du vil formentlig også kunne se det, hvis du vender bunden i vejret på stolen og ser på indersiden af sargen. Den plejer ikke at være behandlet med noget, så der kan man se rent træ.
Når det er bejdset, er det også sværere at reparere, idet man ved slibning risikerer at slibe bejdsen væk, hvorved den kan opstå lyse pletter.

Kurt B. Andersen
Tak for svaret 😊. Jeg kigger på den i aften, og hvis det er som i siger, så vasker jeg den grundig i sæbevand. Hvilken lak kan jeg give den? Bare en klar lak eller en form for lakbejdse?

Mvh.

Mikkel
Det er svært at sige, hvilken lak du kan bruge, da vi jo ikke ved, hvilken lak der er brugt i sin tid. Umiddelbart vil jeg tro, at der er brugt syrehærdende lak, men hvordan den går sammen med de nyere lakker, ved jeg ikke. 
Umiddelbart vil jeg dog sige, at du ikke skal bruge en klar lak. Umiddelbart vil jeg sige max halvblank, og som stolen ser ud nu, er det jo også et "støvet" udseende.
Men jeg ville nok spørge i en farvehandel om forslag.
Jeg kan heller ikke lige gennemskue, hvorledes det vil se ud med en lakbejdse (har aldrig selv arbejdet med den), men den er vel hovedsalig beregnet til råt træ, hvor den så kan trænge  ind og give farve, samtidig med at man får lakeret.
Men hvis der er lak i forvejen, kan den jo ikke trænge ind, men vil i stedet lægge  sig ovenpå den eksisterende lak.
Så kunne jeg forestille mig, at man får et farvet møbel, hvor man ikke længere kan se træstrukturen.
Men det er ikke baseret på erfaring, men ud fra teori om, at farve som ikke trænger ind ikke vil bibeholde træstrukturen.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis