Hjælp til rengøring efter omfugning

Jeg har desværre "ladet mig" kaste ud i et projekt, som jeg ikke helt kan overskue.
Fugerne i mit murværk er tæt på ikke eksisterende på den ene side.
Min onkel mente ikke, at der var noget problem og det kunne vi ordne på en dags tid (jeg er så efterfølgende blevet meget klogere). Desværre gjorde jeg ikke noget forarbejde, da jeg troede, at han havde helt styr på det.
Det har selvfølgelig vist sig at tage en del længere tid, og desværre har der heller ikke været så meget hjælp som lovet, så nu står jeg lidt med det selv. Det vil derfor blive gjort i små etaper et par timer om eftermiddagen efter arbejde.
Fremgangsmåden har været, at vi fugede og når det så var nogenlunde solidt kunne vi rengøre murstenene med en våd "grydesvamp" for at fjerne overskydende mørtel. Og nu ser det ud som på billederne :-(
På de sidste 2 billeder har vi forsøgt med vand tilsat saltsyre og så "penslet" det over med en kalkkost. Det har taget det hvide nogle steder, men slet ikke det hele.
På det første billede er der et lille stykke er fuget for et par timer siden. Der er kun fjernet mørtel med vand og grydesvamp.

Hvad er den rigtige fremgangsmåde for at få stenene pæne igen? Eller har det allerede taget skade af syren?
Og er det overhovedet realistisk at lave det i "små etaper"?

Jeg er på ingen måder handy anlagt og havde heller ikke kastet mig ud i det, hvis jeg havde kendt omfanget (i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt). Men der er jo ikke rigtig nogen vej tilbage :-)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke bruge vand, når du renser med din grydesvamp. Så får du bare smurt mørtel ud over det hele.
Jeg vil anbefale denne til grovrensning:https://www.stark.dk/rubi-haandtag-med-3-slibemaatter-250-mm?id=2643-1419782 (med den brune skuresvamp).
Den har jeg rigtig god erfaring med. Den tager det meste uden at ødelægge fugen.

Se også https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/232779/s/omfugning

Og så skal du afsyre i forhold 1:20 når det er tørt. Det tror jeg ikke dine sten tager skade af.
Kan det være en fordel at bruge en svamp til at afsyre med, når det drejer sig om mindre områder af gangen? Synes det er svært at undgå det løber, når man bruger en kalkkost?
Og hvad med syreresterne (altså det der er opblandet med vand) - må det komme i afløb eller skal det på genbrugsstationen?


Inden du afsyrer med fortyndet saltsyre som Jenshøj skriver, skal du fugte murværket med vand. Afsyringen foretages lettest med en hvidtekost.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det op blandede vand med syre kan hældes ud på jorden. Det æder lidt kalk så er det neutraliseret. 
Først fugte med vand som Rantzau skriver og efter afsyring skylle efter med rent vand. Så skyller du syrerester af. 
Det er ikke så praktisk at arbejde et par timer om dagen. Der er tørretid inden grov rensning osv. Så du vil komme meget bedre igennem det ved at lave nogle længere dage. 
Husk at være meget præcis hver gang med blandings forhold.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Meget enig med jenshøj, en grov svamp er rigtigt god til at tage det der kommer ud på stenene, jeg bruger den brune Scotch-Brite. Du skal undgå at bruge vand til rengøringen, det bliver bare noget svineri.
En anden ting du skal være opmærksom på er at fugen kommer til at ligge lige så langt tilbage fra forkanten af stenen som de originale fuger. Det kan du sikre ved at lave en klods med en søm i, hvor sømmets hoved stikker det stykke ud som du vil have fugen til at ligge fra forkanten af stenen. Når mørtlen har siddet lidt tager så klodsen og kradser fugen ud med sømmet så den kommer til at ligge i den rigtige dybde. Denne metode gør også at det er meget nemmere at få kanterne på stenene rene.
Annonce
Start nedefra når du afsyrer, ellers kan der komme striber fra syren der løber ned.
... ikke hvis muren er grundigt forvandet. Det er bedre at starte fra oven, så der ikke efterlades syrerester.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
At fuge kræver håndelag og erfaring.
Ring til en murermester og sig "jeg troede, jeg kunne, men det kan jeg altså ikke", vil du hjælpe mig ud?
Få en pris for at færdiggøre det, du er startet på.
Måske kan du tage et par fridage og lure ham af, så du selv kan klare resten.
Og betal, hvad det så koster.

Venlig hilsen
Knud
Arh! - At efterfuge og afsyre blank mur er ikke raketteknologi.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Næh, det er ikke raketteknologi, jeg skrev at det handler om håndelag og erfaring...

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis