Cedertræslister - skruer

Er der nogen der har erfaring med at arbejde med udendørs cedertræslister. Jeg skal beklæde min overdækkede terasse, og skruerne kommer i forholdsvis langt ude i enderne af listerne - så er bange for at de sprækker - har læst mig til de er sarte.

Vil selvfølgeligt forbore og bruge A4 rustfri skruer - men bør jeg undgå dykskruer - altså bruge flad/pan skruer?
Der skal sættes 400 skruer, så vil gerne undgå forsænkning - med mindre nogen kender til et forsænkerbor med dybdestop og 30 mm længde bor. 

Mvh Troels
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas forslag er noget billigere, men uden dybdestop. Alt efter hvad du vil give så findes der også sådan noget som det her: 
https://www.dorchdanola.dk/521-312-11a.html
Brug syrefaste ringede pistolsøm med linsehoved i stedet. Det går 10x hurtigere og bliver mindre synligt end skruer.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 26-04-2022 16:34:53

Brug syrefaste ringede pistolsøm med linsehoved i stedet. Det går 10x hurtigere og bliver mindre synligt end skruer.

Og listerne flækker isf ved enderne, har du læst spørgsmålet?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 26-04-2022 18:22:41

Superdiy skrev den 26-04-2022 16:34:53

Og listerne flækker isf ved enderne, har du læst spørgsmålet?

/BOFH 

Listerne flækker ikke med mindre du er ude i de sidste 10 mm af længden, og hvis det er tilfældet bliver det også noget lort med skruerne.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Cedertræ til udendørs brug skal altid bores for ellers sprækker det, så søm er noget scheisse.
Rantzau skrev den 26-04-2022 19:52:33

Cedertræ til udendørs brug skal altid bores for ellers sprækker det, så søm er noget scheisse.

Det skulle du have fortalt de 200m2 jeg har monteret her hjemme med søm, der har alle 2500 sømhuller glemt at få træet til at spræke. Prøv at læse monteringsvejledningen fra moelven, der foreskrives A4 syrefaste pistolsøm.

Selvbygger med stort S. 
Du har bare været heldig. Efter nogle år sprækker cedertræ hvis det skiftevis udtørres og gennemvædes hvis ikke der er boret for.

For øvrigt er den monteringsvejleding du omtaler en direkte oversættelse fra USA/Canada uden hensyn til de klimatiske forskelle..
Det har siddet i snart 15år så mon ikke det var revnet hvis din teori var virkelighed.

Selvbygger med stort S. 
Du har stadig været heldig. Det mest almindelige er at cedertræ sprækker under danske forhold hvis ikke der er boret for.

For øvrigt er den monteringsvejledning du omtaler en direkte oversættelse fra USA/Canada uden skelen til de klimatiske forskelle.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis