Gangbro

Hej LDS’ere.

I huset vi har overtaget, er en større garage af nyere dato, desværre er der bare lavet en del fusk med el, så har ejerskifteforsikringen inde over for at løse det. I første omgang var det dog nødvendigt med en lem til loftet el er samlet. Det har ejerskifteforsikringen nu sat i. Men så kunne jeg egentlig godt tænke mig en gangbro deroppe. Der er lagt 2 lag isolering og det øverste lag ligger ovenpå de tværgående spær. Så tænker gangbro skal hæves og være et godt stykke over isolering. Er der evt en venlig sjæl der kan give en vejledning, step for step for hvilke materialer jeg skal bruge til dette projekt? Hvordan jeg får den hævet op og lavet stabil uden at ødelægge isoleringen og evt andre råd og fif der omhandler etablering af gangbro. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Det er en lidt svær opgave uden at kende opbygningen. 
Men hvis vi går ud fra at det er gitterspær. så kunne man skrue en lægte på tængerne så den sidder hen over isolering. Man begynder naturligvis lige over loftslem. Når man har sat nr. 2 på kan man begynde at have nogle brædder deroppe så man kan nå til den næste uden at skulle kravle i isolering
Når du så har dine tværgående færdige skruer du brædder på med 1 cm mellemrum. Hvis du synes de er lidt bløde at træde på imellem understøtninger laver du en stump og skruer op under på tværs. Så er der flere til at holde i stedet for den ene du træder på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvorfor skal det være afstand mellem brætterne? de gangbroer jeg kan komme i tanke om er lavet af rupløjede tagbrætter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der behøver heller ikke afstand, men det giver luft til isolering og en bredere gangbro med de samme antal brædder. 

Fik lige en hurtig snak med den lokale tømrer. Og blev lige vejledt i den rigtige retning. Over garagen hvor der er tværliggende spær, vil jeg forhøje spærene med en 45x200 spær bjælke i gangsbroens bredde, de skulle blot skrues fast med et par skrå 100 mm skuer. Selve gangbroen skal så laves med uhøvlede forskalningsbrædder med ca en blyants mellemrum imellem hvert bræt. Der er 1 meter imellem hvert spær.

På loftet af stuehuset ligger der 2 tværgående spær i husets længde, i midten af huset med 2 m mellemrum. Der vil jeg så lave nogle klodser af 45x75 på ca 30 cm stykket og sætte fast hver sted jeg ønsker en tværligger. Tværliggeren bliver så en 45x145 (grundet lavt til taget vil jeg ikke hæve det mere end nødvendigt) og de kommer for hver 60 cm. Derpå vil jeg lave en 60 cm bred gangbro af forskalningsbrædder.

Er der noget jeg har overset i farten? 
Din beskrevne metode er også ok. Men der skal du have øverste lag isolering lagt til side og så have det skåret til igen omkring dine 45 x 200. 
Men igen metoden er helt ok. 

ev elmand skrev den 27-04-2022 23:24:49

Din beskrevne metode er også ok. Men der skal du have øverste lag isolering lagt til side og så have det skåret til igen omkring dine 45 x 200. 
Men igen metoden er helt ok. 

Ja, det var også meningen, så har fået investeret i en isolerings kniv. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis