Selvstændig, freelance-montør.

Halløj. 

Går og overvejer at starte en bette virksomhed indenfor noget forskelligt montage. Planen er at tilbyde eksterne ydelser til andre virksomheder. Har dog læst, at det kan være meget besværligt at støve kunder op nu om dage, da SKAT er meget krakilske mht. om man betragtes som lønmodtager eller ekstern konsulent. Det er åbenbart ikke nok at sende en regning inkl. moms til kunden / virksomheden, da SKAT stadig kan finde på at vurdere mig som lønmodtager, hvilket så kan koste kunden en masse hovedpine ift. kildeskat, feriepenge osv. 

Nogen der kan genkende disse problemer, eller har jeg misforstået noget?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har dit eget firma med cvr nummer, er der ingen problemer.
Så står du selv for at få sygepenge, ferie, og andet, men du skulle jo også gerne have en meget højere timeløn, en som almindelig lønmodtager

Vi prøver igen, i morgen --
Du har misforstået noget.
Når du sender en regning hvor der som afsender tydeligt refereres til et firmanavn der matcher det cvr nummer du også opgiver, er der iflg. mig ingen problemer.
Der skal naturligvis efterfølgende fremkomme et regnskab fra samme firma til skat. 

Har selv indtil for få år siden drevet et enmandsfirma der agerede på denne måde, og ikke haft problemer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
det kan være meget besværligt at støve kunder op nu om dage 
Det kan du naturligvis have ret i, men det er et helt almindeligt problem og har intet med skat at gøre. Som nævnt skal du have CVR nummer ( moms registreret ) Lave regnskab, indberette moms o.s.v.  så må du for den sags skyld gerne være lønmodtager samtidig. Sådan er der mange små virksomheder der kører. 
Jeg kender da firmaer som sælger f.eks, udsugnings anlæg til fabrikker, men de har ingen montører selv. De hyrer montagefirmaer ind fra sag til sag, og giver naturligvis en meget højere timeløn end overenskomsten. Så den enkeltmands firma de betaler har råd til selv at spare op til ferie sygdom o.s.v. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror, at det du har hørt om er situationer, hvor en selvstændig/freelancer kun har én stor kunde og over længere tid får hele sin omsætning fra denne ene kunde. I sådan et tilfælde kan man som firma (din kunde) risikere, at myndighederne vil sige, at der tale om et reelt ansættelsesforhold og ikke et kunde / konsulen forhold.
Men det er i ekstreme tilfælde og hvis det står på over længere tid.

Jeg tror ikke du i praksis vil opleve at kunderne bekymrer sig om det.

Mvh. AllanE
Inden du går længere i dine ideer, så gå lige i dit pengeinstitut og se om du kan få en erhvervskonto.
Dem er de ikke meget for at lave til enkeltmandsvirksomheder, pga  hvidvaskloven.

Jeg har et lille biehverv, hvor jeg servicerer varmepumper og der var det dælme ikke nemt at overtale banken til sådan en erhvervskonto. Men jeg skulle bruge sådan en sammen med CVR nummeret for at kunne købe (og retunere) kølemiddel.  

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Udover de mange positive ting ved at blive selvstændig, er der selvfølgelig en masse udfordringer og bump på vejen.
Men det må IKKE forhindre dig i, at gå efter drømmen og give det et forsøg. Selvfølgelig kan det lade sig gøre og selvfølgelig kan man finde løsninger på problemerne.

Jeg synes, at det er fuldstændig vanvittigt, at det skal være en udfordring, at få en simpel bankkonto - som er krav for at have en virksomhed. Selv uden kredit og lån. Og når man får den, så koster det hurtigt 3000 kr. om året + gebyrer.
Men det er en del af spillet og ét af de små bump på vejen.

Kig. evt. på Lunar Bank. Så vidt jeg ved, har de ikke samme underlige, mistroiske tilgang til nye selvstændige. Det koster stadig, men alle kan vist få en konto hurtigt.

Og derudover kan jeg anbefale Dinero som regnskabsprogram. Gratis at komme i gang og nemt at bruge. Ved årsafslutning, kan du via dem, billigt få en revisor til at lave regnskab for dig.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis