Sortmalet fibercementplade og klemlister - hvilken beklædning?

Hej LDS

Jeg har facadestykke på vores 1963-hus på ca. 1,5x1,3 meter (hjørnestykke), der består af en lodret træbeklædning (profilerede brædder så det ligner lister). Dette træ var meget træt og ikke særlig pænt, hvorfor jeg udskifter det. Samtidig kunne jeg lige få åbnet op og udskifte den 80mm gamle isolering med 100mm Kingspan.

Mit spørgsmål: jeg påtænker at sætte en 8mm glat fibercementplade op (har allerede sat vindpap op), som jeg maler sort. Derpå nogle klemlister og så en ny listebeklædning.

Når nu denne listebeklædning skal være sort, hvad er så den billigste metode - dog gerne uden et utal af knaster? Er det blot at finde nogle brædder af gran, køre dem gennem bordrundsaven til rette bredde, og så give dem sort træbeskyttelse? Eller kan der lige frem skæres lister ud af en plade vandfast krydsfinér?

Jeg synes det virker lidt overkill at købe dyre lærke/cedertræslister for at male dem sorte.

Mvh. Emil


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de skal være sorte, skal du bare male nogle trykimprægnerede lister.

Hvad siger kingspan om indbygning i en trækonstruktion ifht. brand?

Og

Er kingspan ikke vindspærrende i sig selv?

Elektronikteknikeren
Det er egentlig et godt spørgsmål. I deres produktvideoer monteres de mellem træspær og træstolper. Det er jo egentlig præcis det jeg har gjort. Og de har en vindspærrene effekt, så vindpappet kan sagtens være overflødigt. Det er lige så vel for at beskytte det, indtil jeg får beklædning på. Bl,a også for at beskytte fugeskummet for sollys i kanterne/samlingerne indtil beklædning. 

Tænker også fibercementen netop reducerer en brandrisiko.

Lyder det da helt skævt?

Har billede af montagen før vindpap her. 
Update (kunne ikke redigere mit indlæg): Jeg har lige kigget monteringsanvisninger, og jeg synes, jeg har gjort det helt efter bogen (anvisning K12-1.1). Der bruger de faktisk også vindspærre. Også med tanke på mit videre arbejde med afstandslister og beklædning.

https://ks-kentico-prod-cdn-endpoint.azureedge.net/netxstoreviews/assetOriginal/139349_Kooltherm%20K12-1.1.pdf
Hvad med sorte ivarplanker - to fluer med et smæk?

Mvh Troels
Det er et glimrende input. Jeg har bare to ting:

1/ Jeg har et ekstremt svært forhold til look-a-like træ. Min sjæl går lidt i opløsning, når jeg ser det tæt på.

2/ Jeg skal skære til i bredden. Og ved ikke om man lige slicer Ivarplank gennem bordrundsaven. Måske med rette Diamantklinge.
Annonce
Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan det skal se ud, men hvad ned Rockpanel? Det kan saver ned din rund-/dyksav og almindelig træklinge. Det kan også males, men fås også sortmalet

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 25-04-2022 19:10:04

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan det skal se ud, men hvad ned Rockpanel? Det kan saver ned din rund-/dyksav og almindelig træklinge. Det kan også males, men fås også sortmalet

Det var blot en helt almindelig fer/not profilbræddebeklædning. 7,5cm bræt med en 1,4cm synlig fer (dvs. afstand mellem brædderne), inden næste 7,5cm bræt startede. Den var desværre for nedslidt til at genbruge.

Tror nu egentlig den billigste løsning stadig er som Gregeren skrev, nemlig at sortmale trykimprægnerede lister/brædder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også