Luftkøler

Hej. 
Vi har bygget et murstenssommerhus 45 m2 og installeret genvex. Jeg har 2 spørgsmål.
1. Skal man slukke for genvexen om sommeren?
2. Er en separat luftkøler noget værd. Vores vinduesparti gør at vi har 27 gr om sommeren.
Tak for jeres svar. 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg har kun en mening omkring det første. Man kan sagtens slukke for det om sommeren. Det giver ingen mening med genvex når man alligevel gerne vil have døre og vinduer åbne. 
Der er måske en natkølings mulighed i din genvex. Altså så den trækker køligere luft ind om natten uden at genvinde varmen fra huset. Så har du et køligere hus indtil hen over middag hvis du ikke åbner døre og vinduer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man kan ikke bruge ventilationsanlæg til nedkøling af et varmt hus. Jeg har set nogen der sælger aktiv køling med 1000 W. Det kan bruges til et rum på 15 kvm. Til er helt hus, selom det kun er 45 kvm, er det kun spild af penge.

Jeg vil anbefale at køre med anlægget hele året. Om sommeren er der stadig brug for at fjerne fugtighed fra bad osv. Desuden er der risiko for at der kommer legionella i rørene hvis der ikke er en konstant luftstrøm. Nogle anlæg har en bypass-funktion, så man ikke kører luften igennem selve varmeveksleren. Selvom man ikke har det, bør anlægget være tændt hele året 24/7.

Hvis temperaturen er koldere indenfor end udenfor, som det typisk er en sommernat, vil et ventilationsanlæg give en smule afkøling om natten, også selvom det ikke har aktiv køling eller bypass-funktion. Det vil dog være minimalt.

Tak for dit svar
Jeg er ikke enig med GodeVen i ret meget af det han skriver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja, det har vi selv og det er gemt i toppen af 4 skabe. 
ev elmand skrev den 26-04-2022 23:24:41

Jeg er ikke enig med GodeVen i ret meget af det han skriver.

 Så skriv hvad du er uenig i. 

Jeg har haft et Genvex-anlæg siden 1998 og mine udtagelser kommer fra erfaring med dette og jeg har løbende fulgt med i hvad Genvex og Nilan tilbyder i dag.
Tak for dit svar. 
DoeVen
Jeg har både installeret Genvex og andre fabrikater, ligesom jeg selv har har lavet " opfundet" og installeret et helt andet genvindings princip i 4 anlæg.  
Når jeg skriver "  " omkring så er det fordi det er et System fra Sverige som jeg første gang installerede i 1978. Det genvinder lidt a`la. roterende vekslerede, men sælges ikke mere i DK. det hed Kantherm, og blev i DK dømt til ikke at bruge det navn fordi det ligger tæt på Dantherm. 
Jeg er enig i at 1000W efterkøler ikke kan lave meget kold i huset. 
Jeg er ikke enig i at der skal være gang i det om sommeren, når man alligevel har åbne døre og vinduer. Der er trods alt 2 motorer hvor man godt kan spare lidt strøm. 
Der kommer ikke fugt i rørene om sommeren og derved ingen mug eller svampe. Legionella hører vist til i stillestående vand i varm vands systemer. 
Der kan sagtens laves en køligere temperatur ved at køre nat/morgenluft ind i huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik for dit svar. 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis