OSB plader i stedet for gipsplader

Hej LDS!

Jeg går og renovere min gamle gård og skal snart til at lave noget skillevæg og beklæde en gammel grim opmuret væg som er ihvertfald ikke er lavet af en mure, i den forbindelse kom jeg i tanke om at jeg har et ret stort overskud af 10mm osb plader, er der noget problem at anvende dem til førnævnte istedet for gipsplader?

Jeg får ikke lige umiddelbart noget anvendelsesformål til dem og den mængde jeg har kan lige række til at lave en skillevæg samt førnævnte beklædning af mur.


På forhånd tak, hilsen betoneren.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke helt inde i regler og sådan, men OSB plader kan jo brænde i modsætning til gips. Kunne du evt bruge dem i første lag, og gips i andet lag, så brændspredning kan begrænses ved en evt. brand?
Ja det er korrekt, det slog mig kort efter jeg havde lavet opslaget at hele gips spørgsmålet også handler om brandsikkerhed. Jeg er ikke inde i hvorvidt der er nogle krav til brandsikkerheden herude på landet hvor jeg bor omend det skulle være en personlig sikkerhed, jeg kender dog ikke helt til effekten af den brændhæmmende effekt idet hele etageadskillelsen er en trækonstruktion , bjælkelag mv, men spredning fra væggen ville i så fald begrænses af murstensvæggene.

Men det er bestemt muligt at beklæde med 1-lag gips ude på OSB pladerne, hvilke i øvrigt også ville øge styrken af eventuelle væghængte emner.

Men jeg har lige lidt tid til at gå og tænke over det da der er lidt vej endnu inden jeg er helt klar med det sidste og kan gå på indervæggene. 

Tak for jeres svar :)
Når man tænker brandsikkerhed så betyder det ikke noget om et hus ligger på landet. Det betyder heller ikke noget om huset brænder totalt ned under branden. 
Det der betyder noget er om de folk der er i huset kan nå at komme ud. Derfor er der højere krav hvor det er besværligt at komme hurtigt ud. For eksempel i lokaler med mange mennesker, eller bygninger i mange etager. 
En produktions hal med 20-30 mennesker må gerne have stålspær synlige hvorimod en sportshal hvor man kan have mange hundrede mennesker skal have jernbjælker dækket ind af f,eks, spånplader. Ja de brænder også men det tager længere tid og så er folk kommet ud, inden varmen får jernbjælker til at kollapse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis