Touch lysdæmper med korrespondance

Hejsa,

Jeg har købt 2 stk Lk fuga lysdæmper 250 touch.
https://www.greenline.dk/lk-fuga-lysdaemper-led-250-touch-ir-med-korrespondance-hvid-15580

Jeg har prøvet at bruge metode A og B men kan ikke få korrespondance til at virke. De virker fint hver for sig.

Kan nogen hjælpe med hvordan de skal fortrådes?

Mvh
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Når man siger metode A og B så er det korrespondance metoder. Altså hvordan 2 eller flere afbrydere tænder en lampe. Det er ikke det du skal lave nu, det er lysdæmper som skal tænde lampe og evt. anden afbryder som skal fjernbetjene denne dæmper. For at det skal virke skal der en fjeder monteres i denne afbryder så der kun kommer strøm impuls når man trykker på afbryder.
Ved dæmper skal du have fase ( ofte brun) i klemme > L  <
tændledning til lampe i klemmen > bølge med pil < 
Ved den anden afbryder skal ledninger af undtagen evt. fase Så skulle din dæmper gerne virke alene. 
Den sidste ledning ved dæmper ( se på farven ) monteres så i klemmen med > pil ind < 
I afbryder monteres fase i klemmen med rød udløseknap. 
og ledning med samme farve som > pil ind < monter i en af de sidste klemmer. 
Afbryder monteres så der kun kommer impuls når der trykkes. Hvis det ikke vender rigtig, så kan fjeder flyttes, ledning bagpå kan også flyttes Og endelig kan afbryder drejes rundt så impuls kommer med tryk nedad.
Ved at trykke hurtig får du skiftet tænd/sluk og ved at holde knap inde skifter lysstyrke op / ned. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Schmidt772 skrev den 25-04-2022 07:02:12

det er 2 lysdæmpere der skal tænde samme lampe, derfor de er købt med korrespondance?

 Det du er igang med kan ikke lade sig gøre, fordi du ikke kan bruge to lysdæmpere til at tænde en lampe. Du skriver at dæmperne er købt med korrespondance. Det er i mine øjne en forkert beskrivelse, fordi der burde have stået, at dæmperen er med indgang for impulstryk. 

Du bliver nødt til at følge elmandens anvisning med en lysdæmper og en enpolet afbryder med fjeder.


fase
Jeg ved godt at lysdæmpere bruger ordet korrespondance. Det har du så også misforstået. Men netop med touch kan du styre både tænd/sluk og dæmpning med den ekstra 1 pol afbryder. 
Man kan ikke have 2 dæmpere på samme lampe. 
Du kan vel heller ikke forestille dig 2 speedere på samme bil motor.   Måske en dårlig sammenligning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis