Skift af induktionskogeplade

Hej
Min kogeplade er smadret og skal derfor skiftes. Jeg vil rigtig gerne have pladen op, så jeg kan tage de rigtige mål, og sikre mig at jeg får bestilt den rigtige type. Jeg er med på at det måske kræver elektrikkerhjælp alt efter hvordan eltilslutningen ser ud når jeg kommer ned til den.

I første omgang skal pladen derfor op. Har I et godt tip til hvordan? Jeg tror er planlimet, men bliver alligevel i tvivl om det hedder det når der er en lille kant med facetslibning? Der er i hvertfald en fuge omkring. Jeg vedhæfter foto.

Gode råd modtages med kyshånd.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lytter med, da jeg snart er i tilsvarende situation.
Jeg tror det hedder den er ilagt. Altså lagt ned oppefra. 
Jeg ville have et par pinde plan, der er lidt længere end hullet er bredt, så kan den nok hvile på dem, når den er oppe, mens du afmonterer el.
Jeg kiggede op på min forleden, da jeg a
Skiftede ovn. Den så ud som om der var nogle små skruebeslag, der holdt den nede, måske din har tilsvarende.  Disse så ud til at skrues ud nedefra.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Vores Siemens kogeplade er trykket ned i nogle beslag der er monteret i hullet i bordpladen. Kogepladen kan trykkes op igen nede fra.
Min sidder bare løst på, men for det meste er der nogle låse/klik beslag som ikke rigtig er låst men bare holder den på plads, ellers kan den også være "limet" på og skal lige ha en hobbykniv langs kanten og så den løs.

Du vil opdage at selve hullet ikke skal være ret stort for at monterer en større plade. Det selve "motoren" der skal have plads ikke pladen da den bare ligger på bordet. Skiftet min standart plade 60cm i brede til 70 og der passede den fint ned i udskæringen.. Det gør al verdens til forskel at man pludselig har plads til 2 pander ved siden af hinanden :)
Tusind tak for jeres indspark. Da jeg fik ovnen ud og kunne se nedefra, var det faktisk nemt at gennemskue. Jeg kunne løsne limen/silikonen med en hobbykniv og så bare skubbe op nedefra.
Jeg har købt varmeresistent sort silikone til at montere den nye med, og i butikken fik jeg det råd, at lægge den nye plade ned i hullet, derefter sætte bredt malertape langs kanten hele vejen rundt, så tapen dækker halvt plade og halvt bordplade. Derefter skære hele vejen rundt i kanten af pladen, så den kan løftes op igen. Så silikone på kanten af bordpladen, inden pladen sænkes ned igen. Og så selvfølgelig al tape af igen.
Prøv lige at starte med at kigge i montage anvisning for den aktuelle kogeplade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 24-04-2022 22:45:43

Prøv lige at starte med at kigge i montage anvisning for den aktuelle kogeplade. 

Måske skal kogepladen slet ikke limes fast.

fase
Tak for jeres råd. Pladen er til nedfældning og ikke underlimning, så man kunne sagtens lade være at fuge. Jeg synes bare der kommer meget skidt unser uden fuge, og den gamle var også fuger.
Pladen er til nedfældning og ikke underlimning .
Underlimning er, så vidt jeg har forstået, at der fræses fra undersiden af bordpladen så f.eks vasken eller i det her tilfælde en kogeplade kun er tykkelsen af belægningen under overkant bordplade. Er det det, du mener med underlimning?

fase
S. Fabrin skrev den 25-04-2022 14:26:44

Pladen er til nedfældning og ikke underlimning .
Underlimning er, så vidt jeg har forstået, at der fræses fra undersiden af bordpladen så f.eks vasken eller i det her tilfælde en kogeplade kun er tykkelsen af belægningen under overkant bordplade. Er det det, du mener med underlimning?

Ja, det er underlimning. Og kogeplader kan enten være designet til det ene eller det andet. Hvis man vælger en nedfældningsmodel, er det ikke nødvendigt at lime eller fuge, men mange gør det alligevel for at undgå skidt i kanten.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også