Tagkonstruktion

Jeg skal have mine gavle på huset rykket 40 cm ind så disse kommer i ly/læ af taget.
Jeg påtænker at beklæde den nye facade/gavl med IvarPlank eller en anden form for fibercement brædder.
Nu er spørgsmålet så hvordan skal spær opbygges på bagsiden af denne fibercement?
Det skal kunne modstå vindtrykket fra en storm/orkan.
Jeg har en forestilling om at jeg vil lægge spær som vist på tegningen herunder, altså den brede side i Z aksen, men hvad siger reglementet om en tilbygning af denne størrelse?
Hvad skal spær tykkelse være?
Kan/skal det gøres på en anden måde?
Skal det være trykimprægneret træ når der lægges fibercement beklædning?
Skal der være tagpap mellem spær og fibercement?

Kan jeg få et par gode råd fra en fagmand herinde?

På forhånd tak
Lennart

Mvh
Lennart
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds ( tryk på efterfølgende link) Jeg er ikke fagmand i det, kun en der giver videre af egne erfaringer. 
https://www.bygma.dk/globalassets/guides/cedral_ivarplank/dk-montagevejledning_cedral_ivarplank.pdf
Det besvarer ikke alle dine spørgsmål men dog nogen. 
af vejledning fremgår 
1. at man kan lægge planker på 2 måder. Enten fladt hvor de sidder helt sammen, eller klink hvor de ligger lidt over hinanden, 
2. Det fremgår at ved samlinger skal der være mindst 70 mm bredde på spær/lægte /forskalling. 
3. Og at der skal være luft og vindpap bagved plank med ventilation øverst og nederst.

1, Hvis du laver det med plank som er helt plan, altså tæt sammen så vil der komme regn ind bagved plank og der skal være noget bagved og i bunden til at lede vandet nedad. Ender din gavl lige over muren skal du have vandet ledet ud nederst. 
Laver du det med klink altså så de ligger 30 mm over hinanden så kan du undgå regnvand ind bagved.
2. Du beskriver dine lodrette med den mindste flade ud imod plank, det er nok ikke optimalt.  De 70 mm er for at opfylde krav om at skrue skal være mindst 20 mm fra kanten, så i bedste fald er det 40 mm af spær og derved 15 mm tilbage i hver side til tolerance hvis spær ikke er lige og det rammer lidt skidt. 
Det kan du løse ved en lave 95 x22 forskalling lodret og dine reglar vandret. Eller endnu bedre bruge taglægter 38 x 73 lodret, med de 60 cm cc afstand . Så kan du bruge 45 x 95 vandret med cc 100cm ( lidt mindre i bunden og mere øverst hvor du har kortere reglar). Eventuelt bagved 2 lodrette1 m til hver sider fra midten bagved . De lodrette taglægter fastgøres naturligvis både øverst og nederst til nuværende taglægter eller tagspær. Det vil give en meget stærk konstruktion.
Der er ingen grund til tagpap eller tryk imprægneret træ.
3. I vejledning for Iver plank beskrives vindtæt pap. bag plank og ventilation øverst o nederst. Det er når det er isoleret mur der beklædes. Du kan naturligvis sagtens lave det her. Det er blot at hæfte det på reglar inden lægter fastgøres. Hvis du ikke har udnyttet over etage og ikke forventer det så mener jeg der er udmærket ventilation i loft rummet, og det kan undværes. 
NB. Når du skal skære plank over for at tilpasse det til samlinger, og ud imod det skrå tag så ville jeg lave en model bord. 
Altså 2 ca. 15 mm tynde lister som plank kan ligge imellem, og så et bræt vinkelret henover, samt et andet bræt med taghældning hen over længere henne. 
Så skubbes plank ind imellem lister og måles ud og man skærer plank over med diamant klinge på lille vinkelsliber. Både den vinkelrette og den ca. 45 grader bruges som styre skinne. 
Jeg synes samlinger ses mindst når de er tilfældige.
Man kan ofte reducere spild ved at gemme den rest af plank man har skåret skrå til den ene side og bruge i den anden side. Måske lidt længere oppe hvor længden passer bedst. Men skal ikke gemme dem " for længe" for så får man alligevel spild til sidst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kom lidt for sent til at rette indlægget.
Der kan godt argumenteres for en strimmel tagpap på lægter, der kan komme lidt ragnvand ind ved samlinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis