Vand i sokkelrande

Hej kloge hoveder :) 

Jeg er igang med et byggeprojekt (hus), hvor jeg har fået hjælp til udgravning af sokkel. Soklen ligger 120cm under fremtidig terræn, og ifølge boreprøverne ligger grundvandet 3m under jorden. 

Efter sokkelranden er gravet står der nogle steder vand i den. Nogle steder er der intet vand og andre steder er der op til 4-5 cm vand. 

Jeg får allerede leveret beton på mandag, og jeg er lidt bekymret for at der står vand i den. Er det noget jeg bør bekymre mig for? Eller skal det blot fjernes med en dykpumpe inden der bliver støbt, eller er det eks. nødvendigt med et omfangsdræn? 

Vh. Kasperd




9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den smule vand betyder intet for støbningen...

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor lang er søen med 4-5 cm vand. Du kan prøve at fjerne så meget af vandet som muligt. Der skal ikke stå vand i sokkelrenden.

fase
I soklen til skur står den i hele soklen. 

I soklen til huset er den kun i enkelte områder af soklen 15% samlet ca.

Jeg har været med til at støbe sokler til el master. En sokkel havde vand i bunden, og vi hældte bare beton ned. Det resulterede i at mastens bolte blev trykket neden ud af beton. Cement var simpelthen skyllet væk fra gruset så der ikke var noget hold i det.
Hvis der står en enkelt pyt på nogle cm. så betyder det ikke noget men 5 cm i hele renden det er i overkanten. 
Forbered at kunne pumpe det op med dyk pumpe ved at grave et hul hvor det er dybest, og sæt pumpen i der 1 timer før beton bil ankommer. Og så håbe på at det meste løber til pumpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
PeterR skrev den 24-04-2022 11:02:19

Vandet vil blive presset op da beton er tungere end vand, fysik. Jeg kan på ingen måde se det bliver et problem som je_ns også skriver.

MVH

 Du har ret i at beton er tungere end vand, men dit udsagn gælder for afhærdet beton. Hvis du hældet flydende beton i en rende med vand, bliver cementen skyllet fri og dermed er betonen delt i sine enkeltheder. Se også elmands indlæg.


fase
Tak for tilbagemeldingerne alle sammen. 

Jeg dræner renderne i dag, og så laver jeg samme øvelse i morgen en time før der skal støbes (såfremt der måtte stå nyt vand i soklerne).

Vh. Kasperd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis