Limtræsbjælke revner

Hej alle

Kan nogen sige noget klogt om hvad man gør i denne situation? En af rem-enderne på vores 75'er parcelhus slår revner (limen har sluppet?) Bjælke-enden bærer en altan på 1.salen, og går ellers ind gennem hele huset... 
Tidligere ejer har på bagsiden bygget en udestue, med tag lagt op ad bjælken, samt skåret alu-indækningen op i fronten, så jeg tænker problemerne er startet her. 
Udestue osv. skal rives ned snart, og så skal dette selvf. udbedres - men hvordan? 

Håber nogen kender svaret (som ikke er at rive halvdelen af huset ned for at skifte hele bjælken  )

Ps. Dimensionerne på bjælken er ca 9 x 28 cm
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det ser lidt besynderligt ud. Hvis du ser resten af bjælken så er samlinger på enkelte stave i bjælken aldrig lavet lige over hinanden. Her er det som om bjælken er blevet repareret med en stump der er sat ind. Det kunne tyde på at det for længe siden har haft noget råd. Mon ikke bjælken i den anden side af huset ser "mere rigtig ud" 
Du behøver nok ikke at være så bekymret for den revne, den nederste halvdel af bjælken er helt intakt. Vil du gøre noget ville jeg tage noget polyertan udendørs lim og putte i en injektions sprøjte (  købes på apotek f.eks.) Så kan man lægge noget lim ind. Det ekspanderer og vil så både fylde ud og lime det sammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Tusind tak for velkomsten og dit svar! Du har helt ret, det kunne godt se ud som om den er repareret før, sådan som samlingerne ikke flugter. Studsede godt selv over det. 
Når jeg får fjernet det omkringliggende kan jeg nok få et bedre overblik over tilstanden. Der kunne vel godt være råd inde i revnerne? Hvis ja, så er det vel ikke en god ide at fylde det ud med lim, eller? 
Måske jeg kan få det stykke ud, som ser ud til at være eftermonteret, for derefter at rense op (og se om der er råd), lave en ny limning, spartle, slibe, male osv... 

Den lim du foreslår, kunne det fx. være "Danalim trælim PU 422" ? Det ekspanderer efter man har fyldt det ind? 

Mvh Lasse
Ja det er PU lim, som foreslået.

Elektronikteknikeren
Det har ikke den store betydning om der er lidt knas ( råd ) inde i revnen. PU lim vil udfylde og stadig holde. Når du får udestue pillet ned så kan det måske se værre ud fra den anden side og i så fald må du ny tænke det igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også