Hjælp til opbygning af terrasse strøer

Jeg skal lave terrasse i bambus og har aldrig kastet mig over et projekt som dette. Er derfor meget usikker på opbygningen af bunden, når der stilles præcise krav til Cc afstanden.

Se billede for mål. 

De 885cm i toppen og 487cm i højre side er faste, da de følger husets facade. De andre mål er ikke faste og kan justeres, hvis det giver mening ift opbygningen. 

Strø afstanden skal være 462.5mm, da der laves skjulte samlinger. De skal understøttes pr. 600mm.
En del af terrassen laves på eksisterende fliseterrasse med opklodsning. Og noget af den støbes der stolpesko til.

Kan nogen med lidt bedre matematik hjerne end mig hjælpe med opbygning og materialeforbrug?
Strø er 40x60x2440. 

Jeg takker på forhånd, hvis nogen vil bruge tid på ovenstående. 👌
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej 
Jeg har lavet 2 terrasser med skjulte samlinger i form af klips, som jeg gætter på du også skal bruge.
Respekt for at du kaster dig ud en så stor terrasse, som i øvrigt må koste kassen.

Det er svært at lave en tegning og beregning af tømmer når vi ikke kender højden der er at arbejde med under terrassebrædderne og længden på terrassebrædderne.

Men som jeg ser det kan du gøre det på to måder. 
1) lave remme i samme retning som terrassebrædderne og så strøer modsat
2) ingen remme udover på kanterne 

Jo større dimension på tømmer jo mindre understøttelse.

Husk!
- Dobbelt strø ved endesamlinger, for at der er plads til at skrue klips i.
- Murpap på remme og strøer samt under træ der røre fliser
Super gode råd... Tak. 👍

Prisen har jeg ikke regnet ud, da jeg som nævnt ikke er super ferm til det med at beregne materialer. Men jo, den lander nok mellem 60-80.000kr. Om det er dyrt vil jeg ikke kloge mig på. Det er som sagt min første tur med denne slags projekt, så jeg kender ikke prisniveauet. 
Men vi står også med en terrasse der gerne skulle holde de næste 30 år uden problemer. Og gerne skulle holde sig nogenlunde pæn samtidig - hvis den altså bliver passet.
Har flere bekendte der har kørt med lærk, og allerede halvvejs gennem første sæson er der splinter og det ser ud af h til. Så vi bruger lidt ekstra for at få, forhåbentlig, et bedre resultat?!😁

Vi laver opbygningen som i denne video. Altså med Strøer direkte på opklodsningen og så brædder herpå. Og ja, det er med klips mellem brædderne.

Fra fliser til top terrassebræt er der 11cm. Min tanke var at bruge justerbare terrassefødder, men det kan måske klares fint med nogle gamle fliser og knudsen kiler? Vil det kunne holde vægten uden at deformeres?
Det vil i hvert fald være billigere. 

Dimension 1850x155x20 mm. Der går 3 1/2 bræt på 1 m2 jf. forhandlerens hjemmeside. 
Har du set en terrasse i bambus? Vi købte et havebord i bambus fordi vi troede at det ville holde sig pænt. Lige meget hvad vi gjorde kom dt hurtigt til at blive sort mange steder. Vi endte med at male det. Jeg vil aldrig igen købe bambus til udendørs vandret.  Vores terrasse er i IPE. Det er self muligt at det var en dårlig kvalitet bambus. Derfor nysgerrig om du har st det og efter nogle år.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nej, det har jeg ikke. Men hvad jeg kan læse mig frem til, så er der ingen problemer med det, såfremt man passer det med olie - som med alle andre terrasser.

Har ikke fundet en eneste negativ ting ved bambus terrasse i min søgen efter det rigtige materiale. Så jeg formoder, at der ikke er problemer med det?!
Og så er jeg stor fan af bæredygtigheden og de skjulte samlinger. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også