Isolering bag radiator

Hej

Har en kælderradiator som står mod ydervæg. For at spare lidt på varmen vil jeg gerne isolere mellem radiator og væg, så jeg sender mest mulig varme ind i rummet. 

Hvad tænker I om at klæbe en 20 mm styrolit plade direkte på væggen så der er ca 5 mm luft mellem plade og radiator.

Er det en fin løsning? Jeg har tænkt på denne løsning da det er billigt og nemt. 

Vh
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en udmærket løsning. I gamle dage klæbede man ofte alicraft /staniol på væggen bag radiator så det kunne reflektere lidt varme tilbage til rummet. Jeg er nu ikke overbevist om at det virker.
Hvis du har direkte fjernvarme så vil de 5 mm måske ikke give nok cirkulation bag radiator. Det kan så resultere i en lidt højere retur temperatur. Er det en flerlags radiator så har det nok kun minimal betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan jo oplyse hvor du får varmen fra. Er det gas, olie eller pillefyr. Luft til vand varmepumper, indirekte eller direkte fjernvarme. Det har lidt betydning.
Men jeg kan se at det er en 2 lags ( ellr 1 1/2 lags) radiator med åben cirkulation på bagsiden. Ved de første 5 varme kilder har det ingen betydning medens det ved direkte fjernvarme kan have en lille betydning med de 5 mm luft bag radiator. Det er nok ret begrænset hvor meget du reelt sparer med den flamingo plade bag radiator. Det er trods alt et begrænset areal hvor du øger isoleringen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Det er direkte fjernvarme :) men det er mener altså ikke at øvelsen giver noget på varmen fronten? 
Det giver lidt men det er den meget korte afstand fra radiator til flamingo jeg tænker på. Det kan betyde lidt dårligere afkøling.
Så du kan prøve at sætte det op, uden at klæbe det fast. Der kunne eventuelt være en lodret liste i hver side som klemmer pladen fast så den sidder som den skal. Så skal du til næste vinter mærke efter om din radiator stadig er " kold " på afgangs siden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok, tak for råd. Så tænker jeg om en plade på 10 mm i stedet for kunne gøre det. Så kommer der lidt mere cirkulation bagved? 
Det vil helt klart være bedre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så bliver det løsningen. Mange tak for råd 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis