Støjniveau for opvaskemaskine

Hej, jeg er ny på forummet her. 
     Vi har købt en ny lydsvag opvaskemaskine (40 DB, lover producenten), men lyden svinger rytmisk mellem 45 og 50 DB ved det mest langsomste og mest energiøkonomisk program, og på det hurtige program (1 time) svinger lyden faktisk op over 52-53 DB. 
     En tekniker har set på det og også målt samme støjniveau og mente årsagen var, at øverste spulearm havde en defekt, så den sendte en stråle lodret ned i på opvaskemaskinens stålbund. Vi fik tilsendt en ny spulearm, men den havde samme defekt, som teknikeren fandt, og opvaskerens støjniveauer uændret højt. 
     Hvordan er vi stillet med hensyn til returret, hvis det viser sig, at det ikke lykkes serviceteknikeren at sænke støjniveauet? Vi har købt opvaskemaskinen i butikken hos et velrenommeret stort lokalt firma. Det er dog ikke dette firma, men et servicefirma hyret af producenten, der udfører service på maskinen. 
     Vi valgte den mest lydsvage opvaskemaskinen, fordi den står i vores køkkenalrum. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er helt normalt at det ikke er salgs butikken der står for service. Det er importøren / producenten. De kan så have service aftale med et eller andet hvidevare service firma. 
Du skal jo bare klø på og melde fejlen igen. Så må de fortsætte indtil de enten har fået støjniveau ned eller du kan returnere maskinen.
Så du skal henvende dig til service firmaet og meddele at det ikke har hjulpet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er lydmålingen foretaget med. Måling med smartphonen eller noget rigtigt måleudstyr? Det er en svær øvelse at måle lyd objektivt. Alene baggrundstøj kan hæve lydniveauet med nogle dB. Som sammenligning er lyden, når to mennesker taler sammen på ca. 60dB.

fase
Alle klager skal naturligvis gå til forhandleren. Det er jo ham du skal have pengene retur fra, hvis det når dertil.
At du så også kommunikerer med serviceleverandøren er ok. Men gør det skriftligt, f.eks. via e-mail med begge, og evt. producenten cc. 
Bed en af dem måle støjniveauet med deres udstyr, mens du er til stede, og igen, få på mail hvad måleresultatet er. Vær desuden sikker på at der ikke er yderligere støj, som f.eks. vibrationsstøj fra underlag, forårsaget af dårlig opstilling af maskinen.
Gad vide om der er en standard for under hvilke konditioner støjen måles, eller om det blot er den maksimale afgivelse?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er ikke let at lave en præcis lydmåling.

Det har betydning hvilket underlag den står på, om den er under et bord eller står frit. Det har betydning hvor meget gulv og vægge reflekterer. Det har også betydning, hvorledes de forskellige frekvenser vægtes, der forskel mellem dB og dB(A). Er det gennemsnit eller peek? Er det lydtryk et bestemt sted, eller den samlede støj-energi? Hvilken afstand er det målt fra?

Producenten har nok fundet en ”venlig” standard. Det er som med biler og km/l, det er aldrig så godt i det virkelige liv.
Du kan godt regne med at producenten ikke godtager dine målinger og vil have et godkendt firma til at måle støjen. De vil nok have opvaskemaskinen i et lyddødt rum eller have mulighed for at måle i nogle meter afstand hele vejen rundt, så der kan kompenseres for refleksioner.
Alene det at deres tilkaldte montør er enige i støjmålingen, er da et godt udgangs punkt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
@GodeVen Så let er det jo heller ikke for leverandøren at snyde, der er naturligvis en standard målemetode inkl. beskrivelse af miljø.
Så du har helt ret i at man ikke bare downloader en app., og så måler et tilfældigt valgt vaskeprogram med maskinen monteret hvor du har lyst.



Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg beskylder ikke producenterne for at snyde. Jeg gør blot opmærksom på at det ikke er realistisk at enhver kan kontrollere målingerne.
GodeVen skrev den 28-04-2022 12:14:43

Jeg beskylder ikke producenterne for at snyde. Jeg gør blot opmærksom på at det ikke er realistisk at enhver kan kontrollere målingerne.

Hvad mente du så med sætningen “Producenten har nok fundet en ”venlig” standard”?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Mange tak for alle indsparkene. De har gjort mig en del klogere. :-) Jeg har i dag haft servicefirmaet på besøg igen, hvor en ny servicetekniker lokaliserede fejlen med 99,5 pct. sikkerhed til den nederste spulearm og undervist mig i at skifte den. Den nye sender han i løbet af en uge. Så må vi se. 
De følger da fint op på problemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis