Gipsvæg, Spartling og lydfuge

Hej

Jeg har lavet en gipsvæg af 1.5 cm. fibergips. Der er mellem ca. mellem 0,5 cm og 1 cm. mellemrum langs kanterne ved gulv, væg og loft til lydfuger (akryl). 

Ved gulv og ved loft er det jo nemt nok at gøre overgangen (hvor der er lydfuger) pæn, da her skal hhv. fodpaneler og skyggelister henover. Men hvad gør man egentlig ude i siderne? Her har man jo (normalt) ikke lister. 

Jeg kunne forsøge at lave en lydfuge der er helt i niveau med den færdigspartlede væg - tvivler dog på, at det vil lykkes for mig. Alternativ kunne jeg spartle oveni lydfugen når jeg fuldspartler resten af væggen med sandspartel, men synes ikke rigtig, at det giver mening at gøre en lydfuge (mellemrum) ufleksibelt ved at fylde sandspartel oveni.

Nogen der ved, hvordan man egentlig gør? :)  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fugen er jo det sidste der kommer på væggen, før maling, så den kan blive malet over.

Du fuger med en fuge pind/brik, så den får en 5mm afrunding mod væggen som den nye væg støder op til. Så får man en lille runding i hjørnet.
Du kan sagtens spartel din væg, og skære spartel fri i hjørnet når den er hærdet, og fylde fuge i efterfølgende.

1cm mod tilstødende væg er i overkanten, prøv at holde det til 5mm max.

Elektronikteknikeren
Mjo, det lyder sådan set logisk nok.. Og hvad nu hvis man var lidt utålmodig og har lavet lydfugen? Altså fyldt akryl i mellemrummet inden spartling (altså uden at fylde op)? 😅🤔
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så spartler du væggen og lægger et sidste lag Acryl fuge på før du maler. Ved at du har fyldt det delvis op, så er det nemmere at få det til at sidde pænt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene. Det lyder til, at det nok skal løse sig, når jeg når dertil i processen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også