Fryser i uisoleret skur?

Hej

Jeg skal have købt en ny skabsfryser og overvejer i den forbindelse at stille fryseren "udenfor" i et uisoleret skur.  
Er det en dårlig ide?

Men er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?
1: Er et uisoleret udhus/skur at regne som udendørs? Og betyder det at man kun må stille ting der er designet til udendørs brug derude? Her tænker jeg på ting som IP-godkendelse, osv.

2: Da skuret er uisoleret bliver der forholdsvist koldt om vinteren og  varmt om sommeren. Om vinteren er der frost i skuret og om sommeren er der ret varmt. Er det et problem ift. at have en fryser stående? Virker en fryser bare bedre (=mere effektivt) hvis den står et koldt sted - evt med frost?

3: Hvad med fugt? Der kan jo godt blive fugtigt i sådan et uisoleret skur. Er det et problem?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du køber en fryser eller køleskab, er der angivet, hvilket klimaområde det er beregnet til. Så spørg i forretningen om fryseren er beregnet til lavere temperaturer end f.eks. nul grader eller højere end f.eks. 40 grader. Det hedder klimaklasse temperatur f.eks. 10° - 43°. 

fase
Det er en dårlig ide  , om vinteren bliver olien stiv og hæmmer kompresersoren i at køre ordenligt , om sommeren bliver der så varmt at den vil køre uholdbarigt meget og vil have en dårlig virknings grad  , et uisoleret skur er jo at betragte som et sted med fastlandsklima koldt om vinteren og meget varmt om sommeren. og når den står indendørs er den jo med til at varme huset op , især om vinteren ................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du spørger får du at vide at det skal du ikke gøre. Mine svigerforældre har haft køleskab og fryser stående ude under et halvtag i mere end 10 år. Så bare stil den der ud, hvis alternativet er at smide den ud. Hvis den bryder sammen pga af temperaturen, kan du trøste dig med at det vil være i frostvejr.
Men her er der tale om et lukket skur ..............og en helt ny fryser ....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har et køle-/fryseskab i et isoleret skur (uden opvarmning). Om vinteren nærmer temperaturen i rummet sig 0, men kun sjældent frost.

Når det er koldest slukker jeg for den. Fryseren har det med at gå lidt amok og køle for meget. Jeg har ikke målt på det, men strømforbruget må være enormt højt, fordi den kører konstant. Så mit gæt er, at de fleste frysere vil stå af, hvis de står udendørs i endnu værre kulde- og varmegrader end mit.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Min erfaring med køle/fryseskab er, at termostat føleren sidder i køleskabet og ikke i fryseren (medmindre der er 2 kompressorer og dermed 2 termostater)
Når det så bliver koldt nok, så mener mit køleskab at der er koldt nok, og der ikke skal køles yderligere. Det går så ud over frysedelen, som jo så ikke bliver kølet nok og dermed kommer op på udendørstemperaturen.

Så har har mit køle/fryseskab stående i et let opvarmet lokale ude, hvor der altid er en 7-9 grader. Så virker det hele.

 

OK. Jamen jeg kan forstå på svarene at der er overvældende den holdning at fryseren skal stå inde. Så det fortsætter jeg med. Jeg vil dog overveje at købe en billigt brugt kummefryser og sætte i skuret som ekstra og så kun tænde den når jeg har brug for ekstra kapacitet. F.eks. hvis jeg får en hel gris eller lign. der skal fryses ned.
der findes frysere som kan stå ned til - 15 grader .https://www.skousen.dk/hvidevarer/fryser/fryseskab/#/fungerer_i_rumtemperatur_(%C2%B0c)-_15-32%C2%B0c_(sn-n)/
Moderne køleskabe/fryseskabe med f.eks R290 -propan, kan sakstens stå i et u isoleret skur.

I "gamle" dage kunne der være problemer med olien i kompressoren pga de kølemidler man brugte dengang.

Der kan så måske blive problemer med fugt/rust eller mus sådan et sted

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Vi har et isoleret værksted, hvor der også er installeret backup køl- og fryseskabe. Ikke koldtvejrsmodeller.
Jeg har så installeret en gammel lille elradiator hvor termostaten er sat til ca. 6-7 grader. Det gør også at jeg trygt kan opbevare maling derude.
Med de vintertemperaturer vi har nu om dage bruger den ikke meget strøm ind over vinteren.
Det skal tilføjes at vi også har en brændeovn derude, den bliver f.eks. tændt hvis der en vinterdag er værkstedsarbejde der f.eks. inkluderer maling.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også