Sort belægning / skidt Jatoba terrasse

Hej,

Jeg har en ca 2-3 år gammel Jatoba træterrasse. Hvert år har jeg vasket den med trærens og knofedt og lagt et nyt lag trip trap terrasseolie ekslusiv (natur, ingen farve). Men I år har jeg haft meget svært ved at få den vasket ren. Brun sæbe, terrasse rens og terrasse rens intensiv kombineret med skurebørste og masser af knofedt har ikke kunne fjerne de sorte belægning / skidt. Jeg har også prøv en smule med højtryksrenser og den kan stort set heller ikke. 

Sidste år gav jeg terrassen 2 gange olie og efter 2 gang var terrasse lidt klistret at gå på så jeg har mistanke om at det er gammel olie fordi jeg var en klovn at bruge for meget sidste år. 

Jeg har tænkt mig at give den et meget tyndt lag olie nu hvor jeg har skrubbet / renset på den en hel dag.

Nogle der ved om jeg kan forvente at det bliver opløst og lettere at fjerne med tiden eller om man skal have fat i sandpapir / maskine for at fjerne det?

Forslag er velkomne.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har netop prøvet at slibe med korn 60 men olien eller hvad det nu er sætter sig bare på papiret og gør det helt glat - så slibning er ikke en løsning.
Har du prøvet om du kan fjerne den gamle olie med opløsningsmidler, såsom terpentin, eller cellulosefortynder?
Har du forsøgt med at smøre brun sæbe på, og afdække med plastfolie, og ladet det virke i et døgns tid?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 21-04-2022 12:31:41

Har du prøvet om du kan fjerne den gamle olie med opløsningsmidler, såsom terpentin, eller cellulosefortynder?
Har du forsøgt med at smøre brun sæbe på, og afdække med plastfolie, og ladet det virke i et døgns tid?

1) Nej

2) Har ikke prøvet at afdække med plastfolie, men har skrubbet og skuret helt vildt. Det er en stor terrasse så det med at smøre den ind og afdække den med folie er et større projekt end jeg har lyst til :-)

Hvis det er afhærdet olie så er det kun realistisk at fjerne det mekanisk (zieheklinge/skraber eller sandpapir) eller vente på at vind og vejr slider det meste væk.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis