Dimensionering af overdækning

Vi har et højbed der er formet som en hestesko, mod syd grænser højbedet op mod et stakit, mod vest er der et skur og mod nord er det et espalier. 
 
Jeg kunne godt tænke mig at lave området inden i hesteskoen til overdækket hyggeområde. 
 
Stakittet og espalieret er ca.1,8 m høje.
 
Jeg tænker, at jeg vil forhøje stolperne ved de yderste hjørner af højbedet med ca. 40 cm, og så lave en ramme ovenpå som går fra underkanten af sternkanten på skuret langs stakittet ud til den forhøjede stolpe, derefter på tværs over til den forhøjede stolpe ved espalieret og derfra tilbage til underkanten af sternkanten på skuret langs espalieret. 
 
Jeg vil sætte et galvaniseret rør fra midten af skuret og ud til midten af den tværgående vandrette stolpe, som kan bruges til at hænge en terrasse varmer lampe op på. 
 
De to rektangler der kommer mellem de vandrette stolper, skuret og røret vil jeg fylde ud med en vifte af stålwirer, som kan bruges til at hænge små pynteting på (fx lanterner, lyskæder og ampeller med planter) 
 
Jeg vil skrue et øsken i toppen af hvert hjørne af rammen, som kan bruges til at spænde et stof skyggesejl op på. (Wirerne vil sikre at sejlet ikke kommer til at hænge ned på midten.)
 
Men jeg er i tvivl om hvorvidt min idé er mulig i praksis, især er jeg i tvivl om den vandrette stolpe mellem de to forhøjede stolper, da den vil få et spænd/en længde på ca. 4 m. 
Hvordan finder jeg ud af hvilken dimension denne stolpe skal have? 
                                                                                            
Et andet problem er at få wirerne stramme nok (Jeg er ikke interesseret i at have en wirestrammer på hver enkelt wire). Er det realistisk at tro at jeg kan stramme wirerne nok op blot med klemmelåse?
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis