Lysdæmper med korrespondance

Hej folkens. Jeg har gået og bøvlet lidt med noget lysdæmpning med korrespondance. Lysdæmperen er en type af LK fuga skydelysdæmper LED. På den anden kontakt har jeg blot monteret en 1-polet afbryder, og fået lagt en fjeder på så den virker som kip. Problemet er at jeg kun kan tænde for lyset fra 1-polet afbryder, men kan ikke slukke for lyset. Men ved dæmperen kan der både tændes og slukkes for lyset.

Nogen idé til hvor fejlen er ? Eller er det blot meningen at der kun kan tændes for lyset og ikke slukkes igen fra 1-polet afbryder ?
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er monteret som vist på nederste diagram.
Det kan være fjederen der sidder forkert. Jævnfør det som Fabrin spørger ind til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 20-04-2022 22:15:02

Og du har monteret så afbryderen kun sender en impuls, når den bliver påvirket?

 Altså tænker umiddelbart ja. Burde den ikke bare sende en impuls når der sidder en fjeder som får afbryderen retur igen ? Ellers så forstår jeg ikke helt hvad du mener.

Har gjort præcis som diagrammet viser, i relation til samlingen af ledningerne, i både dæmperen og i afbryderen. Og som sagt så er afbryderen en ganske almindelig 1-polet hvor der blot er monteret en fjeder så afbryderen slår retur når man klikker den ned.

Håber det giver mening.
ev elmand skrev den 20-04-2022 23:33:05

Det kan være fjederen der sidder forkert. Jævnfør det som Fabrin spørger ind til. 

 Har selv samlet det og ja det kan sagtens skilles ad og samles igen.

Annonce
Fjederen kan sidde på 2 måder enten så den holder afbryder i tændt eller i slukket  tilstand.
Sidder fjederen så den holder afbryder i tændt tilstand, så afbryder du strøm når du trykker på kontakt. Fjeder skal sidde så strøm tændes når du trykker på kontakt. 
Du kan ret let teste det ved at afmontere lysdæmper, afmontere ledninger fra pil ind ( impuls fra kontakt ) og ligeledes ledning i den med bølge linje ( op til lampe ) De 2 samles og lyset bør kun være tændt når der trykkes på knappen ved den eksterne afbryder. Det monteres naturligvis tilbage igen 
Er den eksterne  en korrespondance afbryder så kan man flytte leder bagpå, er det derimod en 1 pol afbryder så skal fjeder placeres rigtig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-04-2022 11:51:20

Fjederen kan sidde på 2 måder enten så den holder afbryder i tændt eller i slukket  tilstand.
Sidder fjederen så den holder afbryder i tændt tilstand, så afbryder du strøm når du trykker på kontakt. Fjeder skal sidde så strøm tændes når du trykker på kontakt. 
Du kan ret let teste det ved at afmontere lysdæmper, afmontere ledninger fra pil ind ( impuls fra kontakt ) og ligeledes ledning i den med bølge linje ( op til lampe ) De 2 samles og lyset bør kun være tændt når der trykkes på knappen ved den eksterne afbryder. Det monteres naturligvis tilbage igen 
Er den eksterne  en korrespondance afbryder så kan man flytte leder bagpå, er det derimod en 1 pol afbryder så skal fjeder placeres rigtig. 

 Hej Erik. Fjederen er monteret således at der konstant er slukket for afbryder. Dvs. Når der klikkes på afbryderen så tændes der for strøm, - og afbryderen går så tilbage til slukket tilstand igen vha. Fjederen. Umiddelbart ser det hele rigtigt ud, kan bare ikke forstå hvorfor der ikke kan slukkes igen for spot lamperne via 1-polet afbryder med fjeder.

Prøv at juster på minium nieavu på lysdæmperen, dette har før løst ligende problemer for mig.
Den 1-Pol afbryder kan kun tænde og slukke lyset, den kan ikke dæmpe da dette sker mekanisk på lysdæmperen via skyde knappen.
Ok så er du så langt i fejlfinding, at ekstern afbryder er monteret korrekt, så har jeg kun samme ide som Imaster. 
Prøv at sætte dæmper i midten eller lidt over og se så om der både kan slukkes og tændes. Hvis det er tilfældet så kan du justere min lys.
Skyder sættes helt i top, og ved slukket lys holdes knap på lysdæmper inde i 10 sec. Så kommer der 1 blink og derefter fuld lys. Skyder skubbes nedad til den lysstyrke som du kunne tænke som minimum, ( så der netop ses lys fra lampen) 
Derefter trykkes 1 gang på tænd/sluk for at bekræfte indstilling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har prøvet at indstille både maks og minimum lysstyrke på dæmperen. Det ser ud som det hele fungerer korrekt når jeg indstiller på lysstyrken, men det løser stadigvæk ikke mit problem i forhold til at der kun kan tændes for lyset fra 1-polet , men ikke slukke lyset igen fra 1-polet. Lysdæmperen virker helt fint både med tænd/sluk  - dæmp op/dæmp ned.

Men Erik jeg vil da lige give det et forsøg i forhold til at stille skyderen i midten og så prøve igen. Det er nok det eneste jeg mangler at prøve. Tak på forhånd
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis