Trægulv oven på fliser til isoleret skur

Hej,

Jeg ved der er mange tråde om dette emne allerede, og jeg har forsøgt at finde og læse dem alle. Men jeg er stadig i tvivl :-)

Jeg skal i gang med at bygge et skur (3x5m), som jeg har tænkt mig at isolere (100 mm mineraluld i væg og tag), men jeg kan ikke blive klog på hvordan gulvet skal laves.
Som udgangspunkt vil jeg næppe opvarme skuret, men til dage hvor jeg skal være derude i længere tid og/eller hvis de hårde vintre vender tilbage tænker jeg at bruge en lille el radiator til opvarmning. Jeg vil gerne kunne opbeare fx tøj og værktøj i skuret. Så med andre ord er det nok hvad der kaldes 'frosfrit' i de mange tråde.

Der ligger allerede fliser på det sted, hvor skuret skal stå, så min første ide er at lægge et trægulv med styrolit plader mellem strøerne (og en dampspærre over fliserne?). Vil denne løsning være god nok til et frostfrit skur?

Hvis det skal gøres helt efter bogen, så er jeg kommet frem til at der skal graves ud og lægges et kapilærbrydende lag (kan man bruge knust granit til det? Jeg får nemlig 1,5m3 tilovers i forbindelse med renovering af indkørslen) på 15-20 cm og så styrolit ovenpå og til sidst 10 cm stabil + afretningssand + fliser.

Så mit spørgsmål er altså, er løsning 1 god nok? Hvis ikke, er løsning 2 så det korrekte valg?

Alternativet (jeg udelukker et støbt gulv pga manglende erfaring) må være et hævet trægulv på punktfundamenter. Men jeg vil nødig have den store højdeforskel fra terræn til gulv.

Mvh Ronnie


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har samme problem. Har et 25kvm skur der desværre har en del fugtootrængning. Rammen for skuret er ok skal blot udskifte væg beklædning med isolering og lægge nyt tag på... Men orker ikke grave ud så ville være noget nemmere hvis man bare kunne lægge et isoleret gulv oven på fliserne ;).
Du kan godt lave trægulv oven på styrelit plade, når vi taler op et skur. Hvis fliser i forvejen ligger jævnt ville jeg vælge styrolit med høj trykstyrke og lægge gulvspånplade direkte på det. Altså det mn kalder svømmende gulv.
Knust granit er ikke kapilær brydende. Bruger man grus som kapilær brydende skal det være vasket grus, så der ikke er "smuld" i det. 
Din knuste granit er udmærket til støbning af sokkel hvis det er planen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis