Varmepumpe.

Har udedelen til varmepumpen siddende i en havareret udestue. Sad der da jeg overtog huset.
 Om udestuen var afgået ved døden inden pumpen kom op ved jeg ikke, men jeg kunne tænke mig at restaurere den udestue. Må udedelen sidde i et aflukket rum? 
Alternativt et delvist lukket rum - på de tre sider og tag.
Det er ikke relevant at flytte pumpen.

Sniffer  
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
delvist lukket må den godt , det eneste du skal tænke på , er at den skal kunne trække en mase luft igennem
Nej nej  , den skal hele tiden have så varmt som muligt  luft at arbejde med   , din udestue ville blive iskoldt , og dermed nedsætte virkningsgraden betydelig .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 20-04-2022 00:26:17

Nej nej  , den skal hele tiden have så varmt som muligt  luft at arbejde med   , din udestue ville blive iskoldt , og dermed nedsætte virkningsgraden betydelig .

 Mon udestuen bliver mere kold end uden for? Det tror jeg ikke, for har allerede en udestue her  hvor jeg bor, og den er bestemt ikke så kold som udenfor.


Sniffer  
Udedelen blæser iskoldt luft ud , derfor virker afkølende i et lukket rum hvor den står , og da en varmepumpe skal have så varmt luft som muligt at arbejde med , så vil virkningsgraden falde meget drastisk , men du kan jo bruge udestuen som et stort køle/fryser skab .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Yep, det hedder ikke en varmeveksler for ingenting. Man kan ikke have en varmepumpe i et lukket rum - kulden skal kunne komme væk. Hvis den ene side er fri er det ikke et problem. Du skal dog også være opmærksom på at udedelen smider temneligt meget kondensvand, du skal kunne komme af med, og at du nemt kan få en ispyt under drypslangen om vinteren. 

Mvh Troels
Annonce
karl smart skrev den 22-04-2022 21:45:39

Udedelen blæser iskoldt luft ud , derfor virker afkølende i et lukket rum hvor den står , og da en varmepumpe skal have så varmt luft som muligt at arbejde med , så vil virkningsgraden falde meget drastisk , men du kan jo bruge udestuen som et stort køle/fryser skab .

 Ahhh - det var det du mente, ja det er jo rigtigt nok.


Tak for svarene, nu er det så afklaret - jeg nøjes med "en halv udestue" så  pumpen kan komme af med den kolde luft.

Sniffer  
Jeg kan følge op med min iagttagelse af vores luft/vand varmepumpe. 
Ved tøsnefald og efterfølgende tø, bliver sneen liggende på jorden ud for udblæsningen ganske mange timer efter den omgivende sne ellers er smeltet væk. Så jeg er ret sikker på, at man skal ikke bure sådanne apparater inde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm - det med sneen har jeg ikke lagt mærke til, jeg har ellers tre varmepumper. 
Jeres svar har givet god mening for mig - tak for deltagelsen.  

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis