test af jordleder

Hej er der nogle der kan sige hvordan jeg tester om min jordforbindelse i alle mine stikkontakter . Uden at jeg skal ringe efter en elektriker .

 

Hej er der nogle der kan sige hvordan jeg tester... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Christiansloth skrev den 21-04-2022 08:51:37

Fabrin, mener du 50 v mellem leder og jord? 

Nej, det giver ikke rigtig mening med højest 50 volt ved test med 7W pære.

Det øjeblik man tilslutter lampen mellem fase og jord vil der være 230 V, hvis jordforbindelsen er perfekt. Når HPFI-relæet kobler ud er fasen afbrudt. Hvis man måler på det tidspunkt med et normalt multimeter, vil man måle 0 volt eller nogle inducerede spændinger der vil svinge op og ned mellem nogle tilsyneladende tilfældige værdier.

Hvis man kun måler 50 V, hvor den burde være 230V med en 7W pære, er modstanden i jordforbindelsen alt for stor og HPFI-relæet vil næppe slå ud.

Hvis man kortslutter uden pære må spændingen mellem den målte jord og "ægte" jord ikke være over 50 v inden HPFI-relæet kobler ud. Til den type målinger kan man ikke bruge et almindeligt multimeter, da det reagerer for langsomt.

Jeg vil anbefale at teste med en 230V 7W glødepære, og lade være med at måle spænding.
Christiansloth skrev den 21-04-2022 08:51:37

Fabrin, mener du 50 v mellem leder og jord? 

 Spændingen på 50 V er målt mellem neutral jord og jordelektrode. Hvis du betragter nullen som neutral, måles spændingen mellem den og jord. Spændingen mellem fase og jord vil være i nærheden af fasespændingen. En strøm på 30 mA giver et spændingsfald på 50 V, når overgangsmodstanden er på maks. 1666 Ohm. Det betyder at du har en spændingsdeler, hvor modstanden er  7560 Ohm (pæren) og 1666 Ohm (jordelektrode)= 9226 Ohm. Spændingen på 230V fordeler sig så således at pæren har en spændingen 230x 7560/9226 = 188,5 V. Over jordelektroden vil der være 230x 1666/9226 = 41,5 V. Disse beregninger viser, at det giver god mening at bruge en 7W pære som rettesnor/ hurtig overblik for om jordelektroden er inden for lovens rammer. Skal loven følges, kræver det en udmåling med hjælpeelektroder og egnet udstyr.


fase
Du kan ikke finde ud af om du har en jordforbindelse uden det rigtigt udstyr.
Der er som udgangspunkt 230V mellem fase og jord, og 0v mellem N og jord.
Din overgangsmodstand til jord må maksimalt være 1666,66 helst så tæt på 0.
Grunden til man har de 50v er man siger det er hvad vi mennesker kan tåle, og så har man de 1666,66 ohm igen, og så kan man finde sin ma ved følgende formel I=U÷R  50÷1666,66=0,03ma.
Har selv været ude for at jeg kunne måle 230v mellem fase og jord i tavlen, men installationstesteren viste at den ikke var til stede.
Din HPFI skal i dag slå ud inden for 200ms og 30ma, gør de ikke det anses det for defekt.
Det er vigtigt at dette gøres af en fagmand, da det er sikkerhed for dig og dyr.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis