test af jordleder

Hej er der nogle der kan sige hvordan jeg tester om min jordforbindelse i alle mine stikkontakter . Uden at jeg skal ringe efter en elektriker .

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du finder et hanstik med jord, en stump ledning, en fatning og en 8 w (led) pære. Så samler du fatning, ledning og stikprop. I stikproppen forbindes den ene leder til fasen (venstre ben set ind mod stikkontakt). Den anden leder tilkobles jordbenet i stikproppen.
Så monteres pæren i fatningen, og stikproppen sættes i dine stikkontakter (efter tur).
Ved den belastning skal dit fejlstrømsrelæ koble ud. 

Søren O
Det er en  glødelampe på 7. W man bruger ...... man en hpi tester er bedrer 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Fordi man bruger den lille belastning er for at teste ved de ca. 30 mA.  Men en rigtig tester viser også om der slås fra inden for 1 sekund som også er et krav. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så er der vel kun en måde på det. Hyrer en elmand.  Det var ved et el tjek at man skrev manglene jordleder på nogle stikkontakter og min vaskemaskine . Han havde en lampe der lyste rød, så der var ingen jord skrev han. Men prøvede at sætte en ledning fra nul yil jord der skete ingenting. Prøvede også på den brune ledning og så slukkede hpfi.

 

Annonce
Det er ikke godt nok at sætte fase til jord og så sige at jordforbindelsen er OK. Det skal testes med højst 30 mA ved en spænding på højst 50V. Du bliver nødt til at få en elektriker til at måle jordelektroden.

fase
Hvis HPFI kobler ud når man via en 7 W glødelampe sætter fase på jord , så må jorden da være i orden .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 20-04-2022 11:26:53

Hvis HPFI kobler ud når man via en 7 W glødelampe sætter fase på jord , så må jorden da være i orden .

 Det er den, hvis du med et voltmeter samtidig måler en en spænding på højst 50V. 


fase
Fabrin, mener du 50 v mellem leder og jord? 
spænding på jord ( jordleder ) må højst komme op på 50 V i forhold til Neutral jord.
Inden da skal HPFI relæ have slået fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis