Hjul skift

Jeg har egentlig 2 spørgsmål. 
Jeg har i dag sat sommerdæk på min "forholdsvis" nye brugte bil som er en Nissan qashqai. 
Skal de spændes med moment nøgle?
Jeg har engang fået af vide at man kan spænde med almindelig hjulnøgle og så give et ekstra nøk. 
En anden ting... Skal bilen altid lige ud og køre en lille tur efter hjul skift? 
Det er også noget jeg engang har fået af vide? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det alu fælge er det bedst at spænde med moment nøgle. Med almindelig hjulnøgle kommer det jo an på overarme hvor meget der spændes. 
Nej det har ingen betydning at få bilen ud at køre straks efter hjulskift. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er fordi alu er et blødere materiale, derfor mere følsom overfor overspænding. Jeg har prøvet at et hjul gik løs og det på trods af at det var mekaniker der havde skiftet hjul. Fik det efterspændt med det samme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okidoki. Tak for hjælpen 
Man siger som regel efterspænd efter 1000 km. Alu spænder jeg som regel med moment 112 nm / ca.11 kg. Så kan jeg også få hjulet af igen med en std. nøgle en mørk nat på en ødet vej. Hvis et værksted har haft fat i den, så glem alt om at tage hjul af med det std. værktøj der ligger i bilen, er min erfaring. Glæden var stor da jeg fik skiftet dæk sidst og han trak en moment nøgle frem.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Tak for svaret. 
Jeg har i dag for en sikkerheds skyld været forbi min lokale mekaniker og fik sat en momentnøgle på👌😊
Jeg vil sige at der altid skal spændes moment for at hverken spænde for lidt eller for meget. Det er rigtigt at mange biler skal spændes 110 nm, men jeg kender også til flere personbiler der skal spændes fx 150 eller 160 nm.

På nogle biler er der også forskel på hjulboltene til henholdsvis alu og stålfælge, der har jeg mange gange set de forkerte blive brugt.
På nye biler med dæktryksovervågning skal du også have kodet det.
Det kan ske automatisk under en kørsel, via en knap i bilen eller med noget specielt udstyr, det afhænger af bilen.
Hej Martin 95
Min mekaniker siger det burde ske automatisk. Og de sommerdæk sad på da jeg købte bilen 😊
MrSantino skrev den 22-04-2022 10:33:48

Hej Martin 95
Min mekaniker siger det burde ske automatisk. Og de sommerdæk sad på da jeg købte bilen 😊

 Det var mere generel info, hvis andre læser med 🙂

Jeg kender ikke lige Nissan, men hvis han siger det så gør den det sikkert  👍🏻
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis