Fryser fryser ikke

Hej

Min fryser fryser ikke.
Jeg har en fryser der vel nok er ca. 3 år gammel.
Den begyndte her et par uger før påske ikke at kunne holde temperaturen. Den er indstillet til -18 grader C, men når jeg målte temperaturen var den kun ca. -10 grader. Efter nogle dage kun -7, så -5 grader, osv.

Jeg tænkte, at det måske var fordi den skulle afrimes. Så vi skyndte os at spise indholdet i fryseren.
Så her mens vi har været på påskeferie har den stået slukket og evt. rim skulle nu være smeltet.
Jeg har så startet den igen for 2 døgn siden og sat nogle tupperware med vand ind i fryseren.
De er imidlertid ikke frosset endnu og den føles ikke særligt kold.

Hva hulen kan der være galt?

Er den bare færdig? Og er det virkelig den levetid man skal forvente af hårde hvidevarer i dag?
Jeg mener, den kostede 7-8000 kr for ca 3 år siden, så jeg har jo ikke købt den billigste fryser på markedet...


25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som din termostat der er gået i stykker. Søg på modellen og evt. En YouTube video, om hvor nem den er at skifte.

 

Nu spørger jeg nok dumt, men enten er der ingen strøm til fryseren, eller du har en defekt på fryseren. Du har selvfølgelig kontrolleret at stikket er i stikkontakten og den er tændt. Ellers skal du nok have fat i en hvidevaretekniker. Fejlmuligheder termostat, startrelæ, kompressor. Fryseren skulle nemt kunne holde 12 -15 år.

fase
Hvis der er en knap til “lyn indfrysning”, så prøv at tænde for den. Den knap sætter fryseren til at køre konstant uden om temostaten. Hvis fryseren så virker, er det termostaten der ikke virker.

Søren O
Søren O skrev den 19-04-2022 19:13:48

Hvis der er en knap til “lyn indfrysning”, så prøv at tænde for den. Den knap sætter fryseren til at køre konstant uden om temostaten. Hvis fryseren så virker, er det termostaten der ikke virker.

 God ide. Den har jeg lige aktiveret. Så prøver jeg at se, om der sker noget.

Temperaturen var i øvrigt omkring 4 grader. Så noget køler den altså...
S. Fabrin skrev den 19-04-2022 18:36:21

Nu spørger jeg nok dumt, men enten er der ingen strøm til fryseren, eller du har en defekt på fryseren. Du har selvfølgelig kontrolleret at stikket er i stikkontakten og den er tændt. Ellers skal du nok have fat i en hvidevaretekniker. Fejlmuligheder termostat, startrelæ, kompressor. Fryseren skulle nemt kunne holde 12 -15 år.

 Der er  strøm på   


Jeg ville også have forventet, at den skulle holde over 10 år...

Annonce
Søren O skrev den 19-04-2022 19:13:48

Hvis der er en knap til “lyn indfrysning”, så prøv at tænde for den. Den knap sætter fryseren til at køre konstant uden om temostaten. Hvis fryseren så virker, er det termostaten der ikke virker.

 Jeg aktiverede lyn-frys i aftes. Der var temperaturen omkring 4 grader.

Her til morgen er lyn-frys stadig aktiveret. Temperaturen er ca. 2 grader.

Nogen ide om hvad der er galt?

Fryseren er i øvrigt en Bauknecht GKN 2173 A+++
Det er umuligt at fejlsøge på afstand, så du bliver nødt til at få en til at se på fryseren.

fase
S. Fabrin skrev den 20-04-2022 08:21:26

Det er umuligt at fejlsøge på afstand, så du bliver nødt til at få en til at se på fryseren.

 Det kan jo godt være, at der er ting jeg kan teste for selv. F.eks. kom Søren O jo med et meget godt bud på, hvordan jeg kunne teste om det var termostaten.


Det eneste du kan teste er termostaten, ved at høre om den klikker, slår fra og til, hvis det er en mekanisk termostat. 
Du har jo prøvet Sørens råd med lynfrysningsknappen. Det virkede ikke, så derfor antager jeg, at der er noget andet galt, og at du derfor skal have fat i en servicemand.

fase
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis