Identifikation af beslag/hængsel på dør

Hej!

Kan nogen fortælle mig, hvad det øverste beslag/hængsel på det vedhæftede billede er for noget (altså det lille et der sidder helt oppe i toppen)?
Vi har sådan et på vores nymonterede dør fra Ideal Combi og den rammer træbeklædningen og "æder" sig ind i det, så jeg gad i det mindste godt forstå, hvad den skal gøre godt for!

På forhånd tak!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du ser kunne være en del af den bremse, der sikkert er på din dør. Bremsen aktiveres ved at  bevæge håndtaget i låst stilling, når den er mere eller mindre åben.

fase
S. Fabrin skrev den 19-04-2022 12:40:32

Det du ser kunne være en del af den bremse, der sikkert er på din dør. Bremsen aktiveres ved at  bevæge håndtaget i låst stilling, når den er mere eller mindre åben.

Hm, det tror jeg ikke umiddelbart. Det er ikke en del der bevæger sig når man gør noget med håndtaget (hverken op eller ned)....

Her kan ses et par billeder af hængslet på vores dør (det andet var et billede fra Ideal Combi). Det kan ses på billede taget ovenfra, hvordan den har ædt sig ind i træet.
Så må du skære et lille stykke træ væk. Prøv at åbne døren halv, drej håndtag til lukket stilling og mærk om døren er bremset lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er blevet lidt klogere ved en gang grundig googling. Det lader til at være et "pinolhængsel". Det undrer mig dog noget at det skal sidde og stikke ud på den måde...
Annonce
Et gæt:
De almindelige hængsler holder dørens vægt fra sidekarmen. Men træk/skub, der ikke er vertikale (f.eks. når døren smækker eller hænger åbent) kan nok til dels overføres til karmen over døren med dette hængsel. Jeg tror simpelthen det er tilføjet for at undgå at vride karmen i stykker ved ikke-vertikale belastninger fra døren, og dermed forbedre levetiden af døren.

TulleMulle skrev den 21-04-2022 14:03:29

Et gæt:
De almindelige hængsler holder dørens vægt fra sidekarmen. Men træk/skub, der ikke er vertikale (f.eks. når døren smækker eller hænger åbent) kan nok til dels overføres til karmen over døren med dette hængsel. Jeg tror simpelthen det er tilføjet for at undgå at vride karmen i stykker ved ikke-vertikale belastninger fra døren, og dermed forbedre levetiden af døren.

Ja, jeg tror du har ret.  

TulleMulle har helt ret. Hængslet skal hjælpe med at aflaste det øverste dørhængsel.
Jonoma skrev den 24-04-2022 19:28:19

TulleMulle har helt ret. Hængslet skal hjælpe med at aflaste det øverste dørhængsel.

Kan du ikke beskrive det nærmere. Min yderdør har ikke sådan et hængsel og har virket knap 40 år.

fase
Måske er din dør ikke så tung. Dørfabrikkerne anvender også kun hængslet, hvis døren er tung og bred.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis