Gammel termostat på gulvvarme

Hej

Jeg har købt et hus fra 1979 med to badeværelser, som har fået installeret gulvvarme i 1996. Mit spørgsmål går på, at der i det ene badeværelse sidder en gammel termostat på, og i det andet er der slet ikke en termostat. Kan jeg nemt udskifte dem med nye og i så fald hvilke? Eller er der noget jeg bør være opmærksom på ift. ny teknologi eller nye regler/standarder inden jeg udskifter dem?

Mvh
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de to billeder viser hvert sit rum, er der ingen af dem, der er forsynede med termostatventiler. Hvis ventilerne sidder på fremløbet, kan du udskifte ventilerne med termostatventiler af sædvanlig type. Sidder ventilerne der i mod på returen, kan du anvende returtermostatventiler, som regulerer vandets returtemperatur. Det er en udmærket måde til små rum som badeværelser. Du må selv skifte ventilerne, hvis du har mod på med den plads, der tilsyneladende er til rådighed.

fase
Der er ingen af de billeder som viser en termostat. Det er gamle manuelle åbne/lukke ventiler. den ene uden håndtag. Hvis du vil ha termostat på skal ventilhuset skiftes sikkert til en returvands ventil. Hvis de ventiler du har nu fungere så kan de justeres til en gennemstrømning som passer til varmeafgivelsen så jeg ville ikke besvære mig med det, På vores badeværelse står gennemstrømningen helt fast og det virker fint.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Mange tak for jeres svar.
Har jeg forstået det rigtig at det er ventiler og ikke termostater, dvs. de styrer ikke efter temperatur, men jeg kan selve åbne og lukke ift. hvor meget gennemstrømning jeg vil have?
Altså jeg kan feks. Skrue ventilen ned til et minimum af gennemstrømning henover sommeren (hvis altså jeg ikke slukker helt), og jeg kan skrue meget op til vinter. Men jeg kan ikke sætte indstillingen til en bestemt temperatur.
Jeg vil mest af alt bare gerne have muligheden for at spare på varmen i gulvvarmen ved at skrue op og ned, så den ikke står på fuld varme lige nu. på nuværende tidspunkt er en præcis temperaturstyring mindre vigtigt.
På forhånd tak
Det er korrekt forstået, at du selv skal være regulator ved ar skrue op og ned for gennemstrømningen. Om du lukker helt om sommeren afhænger af den komfort, det er at have et lunt gulv. Du skal regne med, at der går nogen timer, inden du kan mærke en ændring.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis