Svag slagnøgle / trykluft

Hej LDS.
Jeg har en lille Tjep kompressor (https://www.tjep.dk/product/123027) og har købt en slagnøgle fra Harald Nyborg (https://www.harald-nyborg.dk/air-mounty-moetrikspaendersaet-1-2). Slagnøglen er meget svag - jeg vil gætte på den max kan spænde/løsne med 50 nm - måske endda endnu mindre. Der står på den at den skal bruge 6,2 bar for at fungere - og den lille kompressor er på 8 bar.

Spørgsmålet er hvorfor slagnøglen er så svag - Er det en dårlig slagnøgle, eller er det kompressoren der er for lille til at drive den? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En slagnøgle kræver meget luft og min egen tank på 50 liter har meget svært ved at følge med. Faktisk kan den ikke give nok hvis de sidder meget fast så tror din er for lille. 
Desuden så sørg for at slangen er lige og har stor diameter som tillader stor luft gennemstrømning. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

den slagnøgle kan ikke løsne meget mere end et barn kan med en håndskralle
den kraft der er oplyst er ved spænde , løsne kan den langt mindre
jeg har selv en , der spænder med 1700 nm , men skal den løsne har den stadig nogle gange problemer
Jeg skal ikke gøre mig til ekspert i luftværktøj, men luftnøglens slagvolumen er oplyst ved 141 liter/min, og kompressoren kan levere 55 liter/min ved 6,2 bar, så der er nok bare ikke vind nok i den bette kompressor.

Hellere leje end at bo på gaden.
Ok jeg må ud og have en større kompressor kan jeg godt se..  synes ellers det var så dejligt at den ikke fylder ret meget. ;)
Jeg ved ikke hvad dit budget til kompressoren er, men jeg købte for et års tid siden en implotex 1500 watt med 18 liters tank fra tyskland. Fantastisk kompressor. Lille, let, støjsvag og kraftig. Meget anbefalelsesværdig.

Men start med at give luftnøglen en bedre slange. Større diameter og/eller kortere længde. Det gør en kæmpe forskel at der er mindre modstand i slangen. Ofte skal man jo kun lige bruge slagnøglens kræfter de første 2-3 sekunder til bolten/møtrikken er løs eller strammet. Det kræver ikke en ret stor tank. Skal den køre i længere tid ad gangen så skal der en større tank til.
Jeg har også troet at luft var det eneste rigtigt, men siden har jeg set 200+ videoer fra USA hvor der laves biler, ingen bruger luft mere, alle bruger el nøgler, mest Milwaquee (tror jeg det hedder), lidt Dewalt, og en nøgle i familie til Milwaquee, denne:
Ryobi One+ Slagskruenøgle 18V R18iw3-0 (johannesfog.dk) .Jeg har selv lige købt den i denne måned, med et 5 AH batteri. Bilen har lige fået ny tandrem og lidt Dinitrol, så hjul og ikke mindst en stor skrue på krumtappen skulle af. Det klarede den fint. Den slår maks. 400 Nm, der er 3 trin på den. Jeg har en 50 liters 400 volt kompressor, den kunne ikke en skid med min luft nøgle, et fejlkøb. Men den er fin til maler pistolen og Dinitrol sprøjten. Vil nok sige den er i top tre over mit værktøj, sammen med en skinne sav og en overfræser.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det kunne da godt være jeg skulle se efter en på el i stedet for, resten af det jeg laver med luft det klarer min lille kompressor uden problemer. Det eneste minus er at jeg har alt i den grønne Bosch 18v serie. Der har de vidst ikke lavet en ordentlig slagnøgle endnu... Men jeg har faktisk før overvejet at skifte til Ryobi da der er bedre udvalg af maskiner.
Som nævnt brug en kort slange, og gerne med 8mm hul, en spiralslange dur slet ikke.
Så skal du sætte toppen direkte på slagnøglen, det er mest effektivt, en forlænger mellem slagnøgle og top, forringer slagkraften betydeligt.

Jeg har en stor kompressor og også en luftslagnøgle af god kvalitet, men bruger den sjældent.
Jeg har Makita 18 volt aku værktøj, har en lille slagnøgle der banker 230 Nm, det er den jeg bruger mest.
Så har jeg også en Makita der banker 1000Nm, den kan løsne alt det jeg har behov for. (personbil, trailer, og plænetraktor)

Milwaukee laver nogle hæftige akk slagnøgler i deres 40 volt serie
Den største spænder med 2576 Nm, og 2711 Nm i løsrivningsmoment.



Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også