fjerne stikudtag el, spejl på væg

Hej
flerespørgsmål i tråd, tror jeg delvist kender svaret, men uanset, skal jeg nok have hjælp :)

KAN / MÅ jeg "blænde" stikkontakten vist på billedet, d.v.s. muffe ledning til så de ikke rører noget, proppe ind i væg, og placere spejl udover? (loft til gulv væg spejl på hele væggen)?

Bemærk jeg spørger "kan" og "må" jeg , svar gerne på begge dele :-)

Dernæst, hvis man ikke må, hvordan fungerer det så?
Jeg kan selvfølgelig el skab i entré, og bag toiletterne har jeg en mega smal teknik skakt. Vil den "anden" ende af ledningen gemme sig dér, og ville det være dér jeg i givet fald skulle afmontere? (tror I det er et sted i teknik skakten eller alt sammen i el skabet? (og må man pille der selv?)
uanset, hvordan finder man i givet fald den rigtige ledning?

ps: endelig, har I nogen idé om hvad en elektriker skulle have for opgaven?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du fastmonterer et spejl, altså lime det på væggen ?

Hvis du vil fastmonterer spejlet så må du ikke "bare" sætte muffer på og proppe ledningerne ind i vægen.
Den skal være let tilgænglig hvis der strøm i ledningerne.

Du kan godt få en elektriker til at fjerne den helt, mener han/hun gør som du selv skriver. Fjerne strømmen til ledningerne og blænder hullet til.

Hvad dette koster aner jeg dog ikke. 
ja spejlet skal limes tæt på væg så stikkontakt skal væk.
Dumt spørgsmål, men der er jo 6 ledninger, 2x3 (brun og blå og gul/grøn) så vil jeg ikke "miste" endnu en kontakt et sted på nabovæggen?
hvis ja, må man (kun elektriker formoder jeg???) splejse ledningen (med krympe muffer ud over) og dermed sikre at den "næste" stikkontakt virker?
Du griber ind i den faste installation og man kan se på billedet at det er en forfradåse i gipspladevæg hvor der sløjfes videre til noget andet fra kontakten. Du ønsker at afblænde samlestedet men samlesteder må ikke være skjult, så ja - du skal have fat i en elektriker for at se hvad der kan lade sig gøre.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der ser ud som om det er løse ledninger i rør du har i væggen. Så skal rørenderne samles, og der skal trækkes nye ledninger.
Er det kabler der er trukket frem til dåsen, så må ledningerne gerne samles med krympemuffer, og efterfølgende krympeflex på kablet.

Søren O
Man kan skære et lidt større hul i væggen nu hvor du alligevel dækker det med et fastlimet spejl. Så er der mulighed for at splejse kabel eller endnu bedre at hive et nyt stykke kabel i ved at binde det fast på den nuværende stump. 
Er det rør så samles de inde i væggen og der trækkes nye ledninger i røret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Søren O skrev den 18-04-2022 12:47:39

Der ser ud som om det er løse ledninger i rør du har i væggen. Så skal rørenderne samles, og der skal trækkes nye ledninger.
Er det kabler der er trukket frem til dåsen, så må ledningerne gerne samles med krympemuffer, og efterfølgende krympeflex på kablet.

 Der er ingen løse ledninger. 

Fra neden, til venstre er kabel med 3 ledere, brun,  blå og gul/grøn. De går ind i stikudtag.
Fra neden, til højre, andet kabel med 3 andre ledere, samme farver,  disse går også ind i samme stikudtag.
Så blå + blå, brun + brun,  samt gul/grøn + gul/grøn er samlet. 

Men hører budskabet,  jeg må ikke selv proppe samlemuffer og krympe muffer på.
Mht. Træk af nye kabler vs splejs, er nok underordnet bare lovligt. 
Det er nybyggeri fra 2006, hvis det hjælper på forståelsen, men der kan jo altid have været en fuld mand på job den dag det blev bygget. 
Hvorfor mener du at det var en fuld mand på jobbet, det er en ganske almindelig måde at lave installationen på. Hvis der  det er muligt at trække et nyt kabel, er det det nemmeste. Ellers er der kun løsningen med en krympemuffe tilbage.

fase
S. Fabrin skrev den 18-04-2022 18:24:24

Hvorfor mener du at det var en fuld mand på jobbet, det er en ganske almindelig måde at lave installationen på. Hvis der  det er muligt at trække et nyt kabel, er det det nemmeste. Ellers er der kun løsningen med en krympemuffe tilbage.

 Mente blot at jeg da tror alting er lavet efter bogen, men er ikke ekspert og kan tage fejl :)

Kan være i andre ser noget som ikke er som nybyg anno 2006 burde være
På det sidste billede ses tydelig at det er kabel, det var ikke tydelig på de første. I 2006 var det helt ok med kabler i vægge, både lette som her og murede. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-04-2022 22:26:41

På det sidste billede ses tydelig at det er kabel, det var ikke tydelig på de første. I 2006 var det helt ok med kabler i vægge, både lette som her og murede. 

 Under gulvet i teknik skakt kan jeg se flere ledninger I stive og bøjelige plastik rør. Jeg tror derfor alt ligger i rør.

Men nu forsøger jeg at booke en elektriker , for en sikkerheds skyld. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis