Spærtræs styrke?

Hej
Jeg vil gerne bygge et simpelt overdække mellem vores hus og skur. Tanken er at montere to bjælker mellem hus og skur, hvorpå der er mulighed for - når vejret er godt - at sætte en presenning på. Herunder kan man så tørre lidt tøj eller nyde en kop kaffe i varmt og roligt vejr. Efter brug fjernes presenningen.
Men afstanden mellem hus og skur er 5 meter. Kan spærtræ 47 x 125 x 3000 mm klare det spænd hvis man laver dem dobbelt så tykke? Jeg vil gerne undgå at sætte en stolpe på.
På forhånd tak
Torben
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil da tro et det kan holde, men det at spærtræ ikke er i fuld længde er jo ikke den bedste metode.
En anden ting du skal tænke på er at presenning altid vil samle vand i en sø på midten, hviss det skal hænge der i regnvejr. ( tørre tøj)  Og på 2 x 5 m bliver det til en ordentlig sø. 
En sjov historie fra det virkelige liv:
En god ven holdt et ordentlig høstgilde. Vi havde rigget til med presenning o.s.v. over terassen som gik ind i en vinkel imellem stuehus og stald. Vejret var rigtig godt, lummer varmt og det hele. Musikken spilede og han gamle mor sad med i kørestol og hyggede sig.
Der kom en så kæmpe tordenbyge. Alle felter imellem vore spær fyldtes med vand, og vi gik med koste vor at holde presenning oppe så de ikek blev for tunge. Tagrende på huset løb over og vandet strømmede ned i musikanlæg. Den gamle mor i kørestol blev dækket med jakker men man kunne tydelig se at hun sad og kluklo for nu skete der noget som var spændende.
En af de midaldrende dame gik ind i huset og lige præcis da hun passere hjørnet ved sammen bygningen sprang snore til presenning og en meget stor sø tømtes ned over hende. Det var først noget senere hun kunne se det sjove i det.
Der blev iøvrigt ikek mere musik den aften fra det anlæg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for dagens grin 😁😁😁
Ellers sælger Onkel solsejl i 5x5 
Du kunne montere det på stålwire, så det kan trækkes ind i dårligt vejr.
Hvis du monterer det på 3 bjælker, hvor den midterste er væsentligt højere så kn du måske undgå vand samlinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vil det egentlig være ulovligt at forbinde skur og hus med de to bjælker når der ikke er fast tag
Du kan sagtens få dit spærtræ i den fulde længde.
Jeg ville gå efter en 200mm høj bjælke.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis