Ventilation larm

Hej alle samme.
Jeg har renoveret mit badværelse Og i den forbindelse også lavet et ny ventilation. Da jeg er kæmpe fan af rene linjer og alt der kan skjules har jeg ved en smed fået lavet en kasse som skulle fungere som ventilationsventil. Denne kasse er monteret skjult ude langs væg oppe ved loftet, efter kassen sidder rør samt en s&p 350/125 silent kanal ventilator som i sig selv ikke larmer så meget. Men problemet er det larmer helt vildt på badværelset ved udsugnings ventilen/kassen jeg har fået lavet.
Vil det hjælpe smide en lyddæmper på? Er det pga. kassen udformning eller er der andet jeg ikke har haft tænkt på?
Hullets areal på kassen stemmer nogenlunde overens med samme kvadrat centimeter som ø125. Kassen, samt en lydfil er ved lagt.

Thomas 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først et    for de rene linjer og smart tænkt..

Som jeg ser/høre det så det grundet turbulens/udformningen.
Først, lyden vil altid blive højre når luften presses sammen.
Udformningen gør også at den virker som en slags megafon så den ellers beskeden lyd der kommer fra motoren bliver forstærket gennem trakten.

Hvis vi antager at din motor ikke kan blive beder så der kun et par småting du kan gøre.
Større åbninger så ind/udsugningen har en så stor åbning som muligt.
Laver rpm, hvis din motor kan suge ved lavere rpm vil lyden også blive mindre (vil dog også suge mindre)
Flyt motoren så langt vær som det muligt (vil dog stadigvæk skabe turbulens og larme lidt) 
Skær et stykke skum/svamp ud der passer til åbningen, sæt det op i selve udsugningen/tragten så den virker som en slags lyddæmper. (den vil dog minske effekten så der udsuges mindre luft) Vær opmærksom på at dette skum ikke suger fugt så der kan skabes skimmelvækst.

Min erfaring er man ikke behøver ret stor effekt/udsugning men at den skal eftersuge i noget tid efter endt bad.
Det lidt en balance gang, problemet vil være størst om vinteren da kulde og varme skaber mere damp/fugt.  



En udsugningsventil er ikke bare lige noget man laver. Der er virkelig blevet forsket i udformning for at begrænse lydniveauet.
Din udsugningsventil er rigtig dårligt udformet rent lydmæssigt. Æstetisk er den flot. Du bliver nødt til at få noget lyddæmpende ind i ventilen så lyden ikke kan reflektere på de indvendige sider.
I første omgang prøv at sætte en lyddæmper mellem kanalventilator og ventilen - måske vil det dæmpe nok. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis