Overligger men er den med stål?

Kære GDS’er,

Jeg tænkte en af jer herinde helt sikkert havde svaret på mit spørgsmål. Der er nedbøjninger over vinduerne og har været der siden vi købte huset i 2015, mit spørgsmål er om overliggeren over vinduer indeholder jern eller om det blot er mursten som er opmuret???

Information: jeg har forsøgt at bore op gennem fugen med et beton bor, for at se om jeg ramte noget jern. Det gjorde jeg umiddelbart ikke. Jeg kan dog konstatere at den mørtel som ligger inde mellem stenene ved overliggeren er meget hård i forhold til normale mørtelfuger, men mit mur bor kan godt komme igennem. Der er 5 rækker sten over vinduet.

Huset, bygget i 75 fået skiftet vinduer engang i 2010 så vidt jeg husker.

Jeg ønsker selvfølglig at rette op på nedbøjningerne, men er usikker på om det er gør det selv arbejde. Hvad tænker i det koster pr overligger at få en fagmand til det?.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
21461 7480
Det er sikkert en overligger som er lagt op. Så vil der være jern i den øverst eller nederst. Overligger kan være for klein men den kan også være vendt forkert. Hvis det er et hul ind i fugen på overligger så vil det være hårdere. Det er nemlig støbt med beton. ( sand og cement) Du skal nok ikke bore ret mange flere huller da det vil svække den yderligere. 
Jeg ville nok ikke gøre noget ved det, da det sikkert bliver som det er i mange år endnu. Der er tilsyneladende ingen revne dannelser. 
Hvis det skal laves så skal muren pilles ned opad og det skal mures op igen. Det skal sikkert en dobbelt overligger i til den afstand. 
Det er helt sikkert at du vil kunne se det mere i mange år på grund af fuge farve der ikke vil være helt som den gamle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?
    Lav-Hus (læst 53306 gange)
  2. Varmepumpe blæser kun kold luft
    Fyr og opvarmning (læst 183 gange)
  3. Fugefræser på vinkelsliber til kabelspor i mur ?
    Lav-Hus (læst 501 gange)
  4. Hvilken træ vinduesproducent skal jeg vælge ?
    Lav-Hus (læst 314 gange)
  5. Gasbeton halvering
    Lav-Hus (læst 117 gange)
  6. Hævning af sommerhus
    Lav-Hus (læst 5229 gange)
  7. Billig laserskæring af dele i sort stål og spørgsmål til hærdning
    Værktøj og maskiner (læst 165 gange)
  8. Aftapningshane på stolpe
    Lav-Have (læst 175 gange)
  9. Gulvvarme på konstant - hvordan lukker jeg? (hjælp)
    Fyr og opvarmning (læst 212 gange)
  10. Tvangsblander hvor stor?
    Lav-Hus (læst 187 gange)
Foreslået video

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis