Stophane "knækket"

Hej

Jeg skal lige bruge lidt ´hjælp fra nogen der forhåbentligt er lidt klogere end mig...

Jeg har haft brug for at lukke for vandet ti hele boligen her i påsken.
Efter at have haft lukket for hoved hanen ind i huset, har den halvvejs mod åbning, sat sig fast/knækket, så vandtrykket er lavt. Har haft "hætten" af for at bekræfte at den var knækket inden under plastikken.

Den ser sådan her ud på billeder herunder, og virker til at den har sådan en plastik gearingsmekanisme. Det er inden i "gearingen" at en af de plastik hjul er knækket. - Nu står jeg så og ikke kan bruge vand i mere end en hane/toilet af gangen.

Jeg kan se der sidder en form for umbraco skrue inden i midten af den. - Er det noget man må dreje på, og kan man åbne den via den?

Eller skal jeg helt lade den være, og få vvs på besøg på tirsdag? - Vil helst ikke have der går hul på noget, så der er vand overalt.

Mvh :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Jeg kender ikke ventilen i detaljer, men du må kunne skrue håndgrebet af. Selve ventilen ligner en almindelig kugleventil, så jeg er ret sikker på at inde bag “gearingen” kan du få fat i spindelen med en skiftenøgle. Selve spindelen skal kun drejes 90o fra helt lukket til helt åbent (og omvendt). 

Søren O
Med det Gearings halløj lyder som en strømnings regulerings hane. Svært at forstå at det skulle være hovedhanen. Men ellers ja af med hele plast dæksel og du vil finde en firkantet aksle som kan drejes. Ingen risiko for vand 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En kugleventil kan ikke (i længere tid) bruges som strømningsreguleringsventil. Vandstrømmen vil hurtigt slide ventilen.
Iht. VA godkendelsen skal alle stopventiler over ø 50 mm være med udveksling. Der findes dog mindre ventiler der også har udveksling. Udvekslingen gør at ventilen ikke er hurtiglukkende, så voldsomme trykstød undgåes.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis