Loft spots

Hej LDS,

Jeg har lavet loftspots og skal nu have tilsluttet dem.

Før jeg hidkalder elektrikeren, håber jeg i kan hjælpe mig med nogle enkelte spørgsmål.

Jeg har dækket Loftdåsen nedefra, med de nye gipsplader, (før sad loftudtaget i det eksisterende træloft, som nu er dækket med gips), herved har jeg fjernet loftudtaget og sat hætter på 0, N og L oppe i loftdåsen.

1. Må jeg have et rum uden loftudtag?
2. Må jeg dække loftdåsen nedefra så den kun kan tilgås fra loftet?
3. Må jeg i princippet lovligt samlet spotsne med 0, N og L i loftdåsen direkte?
4. Må jeg alternativt, få trukket en ledning fra loftdåsen til et stømudtag hvor jeg så kan tilslutte spotsne med et stik, (som et stømudtag/stikkontakt uden afbryder i vægen). eller alternativt alternativt, få trukket en ledning fra loftdåsen til en samledåse hvor spotsne der kan tilsluttes?

På forhånd tak 😊
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skulle nok have sat dig lidt mere ind i tingene inden du gik i gang.
1) Nej. Ligesom der skal være en stikkontakt for hver påbegyndt 5m2, skal der også være et loftudtag for hver påbegyndt 20m2.
2) Nej. 
3) Ja, (under forudsætning af 1) og 2))
4) Hvis du mener, hvad jeg tror du mener så nej. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kablet  må godt gå ind gennem en af hullerne i PL dåsen. Og så kan du undvære selve udtaget og  søstre en blinddæksel  på.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Arghh Kermit jeg er nu bestemt ikke enig med dig... Der findes ikke nogen regel omkring at der skal være en loftdåse PR. 20m2 i så fald må du meget gerne henvise til den paragraf, og du så har så næsten ret med hensyn til en stikkontakt PR. 5 M2 for det er faktisk 1 STK PR 4 M2 reglerne kan du læse i Bek. 1082
Her er uddrag fra Bek 1082 
§ 57. I hvert enkelt rum i boligen skal antallet af 250 V-stikkontakter i den faste elektriske installation være mindst én for hver påbegyndt 4 m2 gulvareal. Der kræves dog ikke mere end 10 stikkontakter.
Stk. 2. I køkkenregionen skal der placeres minimum tre stikkontakter. De skal placeres der, hvor transportable stikkontakttilsluttede brugsgenstande er tiltænkt anvendt og skal fordeles på mindst to grupper.
Stk. 3. I kogenicher skal der være minimum én stikkontakt, som skal placeres der, hvor transportable stikkontakttilsluttede brugsgenstande er tiltænkt anvendt.
Stk. 4. Wc-rum og badeværelser er ikke omfattet af stk. 1. Der skal dog være minimum én stikkontakt, medmindre badeværelset er så lille, at andre sikkerhedskrav udelukker anbringelse af stikkontakter.
Stk. 5. Garager, carporte, loftsrum, depotrum og lignende er ikke omfattet af stk. 1.
Der findes ej heller noget krav om at skal være et loftudtag i rummet, den skal blot være frit til gængelig og må gerne sidde på loftet, det kunne f.eks være en membrandåse der er fastgjort på et spær. 
 Så mit svar til spørger er
1. Ja
2. (Jah) du må ikke dække den til den skal være frit tilgængelig oppefra, så med fordel kan den erstattes af en dåse der er sat oven over isolering, den skal kunne ses.  
3. Ja 
4. Hvorfor i alverden skulle du dog det, det skriger langt væk af gør det selv fusk, og meget dårligt håndværk. 

Tak for indsparket mfrost og dejligt vel dokumenteret.

Grunden til jeg spørger om nr 4 er at der er en ca 10 gammel installation på loftet der minder om. Altså 8 år før jeg overtog huset. Så skulle lige være sikker på om det var/eller ikke var den praksis man brugte til spots.

Tror jeg går med at få lavet loft udtag.

Et andet hurtigt spørgsmål, hvis jeg får lavet loftudtaget igen og hvis det er fint at det sidder i “oppe” fra. Kan jeg så få sat lysdæmper på dette udtag? Da det jo både vil påvirke spots og eventuelt lampe hængende i udtaget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis